کاهش شدید جمعیت پروانه‌های سلطنتی در مکزیک نگرانی‌ها را درباره آینده بزرگ‌ترین گروه حشرات مهاجر جهان افزایش داده اما گروهی که در زمستان برای قشلاق به کالیفرنیا مهاجرت کرده‌اند به‌نظر می‌رسد در این منطقه ماندگار شده‌اند.

پروانه سلطنتی

مکزیک مقصد زمستانی صدها میلیون پروانه سیاه و نارنجی است که سالانه هزاران کیلومتر را از جنوب کانادا و آمریکا می‌پیمایند تا از سرمای کشنده به نواحی گرم‌تر سواحل کالیفرنیا پناه ببرند. اما امسال شمار پروانه‌های سلطنتی که در فصل زمستان به «سیرا مادره» مکزیک مهاجرت کرده‌اند پایین‌ترین تعداد را از آمار ثبت شده از سال 1993میلادی تاکنون داشته‌اند.

این کاهش بی‌سابقه نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های سلطنتی در این ناحیه از یک میلیارد قطعه در سال 1993میلادی به حدود 35میلیون قطعه کاهش یافته است. به گزارش ایسنا به نقل از سان فرانسیسکو کرونیکل، در زمستان امسال این حشرات تنها 6680مترمربع از جنگل‌های غرب مکزیکوسیتی را پوشانده‌اند درحالی‌که این رقم در سال گذشته 11هزار و 857مترمربع بوده است.

بنابر گزارشی که از سوی صندوق جهانی طبیعت و اداره محیط‌زیست مکزیک و کمیسیون مناطق طبیعی حفاظت‌شده، تهیه‌شده بیشترین سطح مناطق تحت پوشش توسط شاپرک‌ها در سال 1995میلادی رخ داد که این رقم 180هزار و 85مترمربع بوده است. کارن اوبرهازر، بوم شناس و استاد دانشکده شیلات، ‌حیات وحش و حفاظت از محیط‌زیست‌ دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: رقم حاضر تنها 5درصد از بالاترین تعداد ثبت شده در سال 1995میلادی است که این یک نگرانی واقعی است.

کد خبر 248700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز