همشهری‌آنلاین: چاپ قدیمی‌ترین نسخه خطی شاهنامه که در فلورانس ایتالیا قرار دارد، تبادل هیأت‌هایی از هنرمندان، معماران و شهرسازان دو پایتخت و برگزاری هفته فرهنگی ایتالیا همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از جمله موضوعاتی بود که رئیس شورای شهر تهران و وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی و گردشگری ایتالیا در دیدارشان بر اجرای آنهابه توافق رسیدند.

دیدار رئیس شورای اسلامی شهر تهران با وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این دیدار با اشاره به پیشینه تاریخی که در روابط دو کشور وجود دارد گفت: سابقه روابط دو کشور ایتالیا و ایران با حوزه فرهنگ و هنر رقم خورده است. نمونه آن نیز وجود قدیمی‌ترین نسخه خطی شاهنامه فردوسی در کتابخانه فلورانس است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به نمونه‌هایی از روابط فرهنگی در کشور از جمله برگزاری نمایشگاه 7 هزار ساله هنر ایران در ایتالیا و خواهر خواندگی شهرهای فلورانس و اصفهان گفت: کشور ایتالیا در حوزه آثار، بناها، سیما و منظر شهر تجربیات با ارزشی دارد که ما میتوانیم در این زمینه‌ها، تبادل فکر، اندیشه و حتی کارشناسی داشته باشیم.

آقای ماسیمو برای‌ وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا نیز با اشاره به شما مسوول یکی از بزرگترین شهرها هستند که همین موضوع مسولیت شما را سنگین‌تر می‌کند و سطح تمرکز و اهمیت به مسائل فرهنگی و تاریخی شهر تهران می‌تواند به گونه ای باشد که هویت تاریخی این شهر را زنده و پویا کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از موضوعاتی که مطرح است می‌تواند میان دو شهر بعد از تصویب در هیات دولت به مرحله اجرا برسد.

ماسیمو برای در ادامه با اشاره به بازدیدی که از موزه سینما داشته است گفت: فعالیت‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی که درحوزه‌های مختلف در این شهر وجود دارد می‌تواند زمینه‌های مشترکی را میان تهران و رم رقم بزند.

وی خاطر نشان کرد: در کتابخانه‌های ایتالیا نسخ خطی بسیاری در مورد فرهنگ و تمدن ایران وجود دارد که بدیهی‌ترین آنها در کتابخانه فلورانس پیدا می‌شود.

وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا تاکید کرد: یکی از کارهای مشترک می‌تواند باز چاپ و مرمت آثار خطی مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران باشد که در ایتالیا وجود دارد.

وی همچنین یادآور شد در دولت فعلی ایتالیا، قانونی به تصویب رسیده است که ناظر بر اهمیت نقش محوری فرهنگ در بازسازی و مرمت بافت شهری است.

دیدار رئیس شورای اسلامی شهر تهران با وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا

ماسیمو برای، افزود: همچنین تصمیم گرفته شده است که بسیاری از مکان‌هایی که در اختیار دولت قرار داشته، در اختیار جوانانی قرار گیرد که می‌خواهند در حوزه فرهنگ، تاریخ شهر و کشور فعالیت داشته باشند. باید کاری انجام دهیم که از کارگاه‌های تولید صنایع دستی شهرها صیانت به عمل آید تا شهرها مملو از فرهنگ و تاریخ شوند.

احمد مسجد جامعی در ادامه این دیدار یادآور شد: ایتالیا و ایران در حوزه شهرسازی، تاریخی طولانی دارند بخشی از تهران به نام ری تاریخی 7 هزار ساله دارد و یا همان منطقه باغ سفارت ایتالیا تاریخ 2300 ساله دارد.آثاری در همان مناطق یافت می‌شود که نشان از زندگی شهری با در نظر گرفتن ابعاد هندسی دارد.

وی خاطر نشان کرد: هرچند این تجربیات گاهی دچار انحطاط شده است اما قابل بیان، بازسازی و روز آمد شدن است.این روز آمد شدن هم باید به جهت نیازهای امروز انسان با احترام به گذشته و تاریخ هر شهر و کشوری باشد اما آنرا تقلید نکرد.

کارگاه‌های صنایع دستی در تهران فعال هستند. می‌توان موضوع تهران شناسی و صنایع دستی آنرا در نمایشگاهها و کارگاههای ایتالیا گنجاند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازار تهران گفت: کاش فرصتی بود تا به اتفاق قدمی در بازار تهران می‌زدیم و برای شما بیان می‌کردم پشت هر آجر و سنگ و چوب و آهن به کار رفته در بناها چقدر تاریخ و روایت نهفته است و این مصالح در معماری و حجم معنا پیدا کرده‌اند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد کار گروه مشترکی تشکیل شود تا همکاری‌های بین دو شهر به نتیجه و مرحله اجرایی برسد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین پیشنهاد داد شرایطی فراهم شود تا هنرمندان ایتالیایی تصویری از تهران و ایران و نیز هنرمندان تهرانی و ایرانی تصویری از رم و شهرهای تاریخی ایتالیا به نمایش بگذارند.

وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و جهانگردی ایتالیا از چاپ نسخه خطی شاهنامه که در فلورانس قرار دارد به عنوان اولین گام برای همکاری فرهنگی و تاریخی دو کشور یاد کرد و افزود: بسیاری کتاب و نسخ خطی که در برگرنده تمدن و فرهنگ ایرانی است در ایتالیا وجود دارد که باز چاپ شاهنامه خطی در فلورانس می تواند اولین قدم برای همکاری مشترک باشد.

آقای برای، همچنین از تبادل هیات های هنرمند،معمار و شهرساز میان تهران و رم استقبال کرد و پیشنهاد داد تا نمایشگاهی برای نشان دادن دیوار نگاره‌های تهران وصنایع دستی هر دو کشور در ایتالیا اجرا شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: باید شهرها را از تعداد بی‌شمارخوردورهاکنیم. گسترش خطوط مترو به این امر کمک خواهد کرد هرجند اجرای آن در شهر های تاریخی مشکلاتی را به وجود می آورد.برای مثال در ایتالیا اجرای مترو دشوار است چراکه در حفاری ها به آثاری تاریخی از امپراطوری رم بر می خوریم و این کار را با مشکل مواجه می کند.

ماسیمو برای در ادامه تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا جو فرهنگی مبتنی بر آموزه هایی با عنایت به حفظ و هویت ملی و فرهنگی شکل بگیرد.

وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا تاکید کرد: روابط ایران و ایتالیا می تواند به بهترین آزمایشگاهی تبدیل شود که باز تولیدش مورد توجه کشورهای دیگر قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در این سفر ایران را چگونه دیدند گفت: ایران از مهمترین تمدن های باستانی است که ریشه آن را در تمام تمدن‌های جهان می‌توان دید. جنبه‌های تمدن ایرانی به اندازه ای وسیع و هنرمندانه است که نمی توان تنها از یک جنبه آن نام برد.
وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا تهران را هم شهری پویا و مملو از گذشته پر بار توصیف کرد و افزود: تهران شهری پویا است که می‌خواهد وجودش را و روز آمد بودنش را نشان دهد.

گفتنی است در این دیدار، حجت السلام ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، احمد دنیامالی- رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ولی‌الله شجاع پوریان عضو و معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشتند.

کد خبر 248674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز