پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنیاد کودک که در ایران به‌‌ نام "موسسه خیریه رفاه کودک" به ثبت رسیده است در سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

موسسه خیریه

بنیاد کودک ایران نیز در سال 1378 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان یک موسسه خیریه غیردولتی، غیرانتفاعی غیرسیاسی و مردم نهاد آرمان خود را دستیابی به این هدف قرار داده‌ است: "هیچ دانش‌آموز با استعداد ایرانی نباید به دلیل فقر، از تحصیل و تلاش باز بماند."

اولین دفتر این بنیاد در شهر شیراز افتتاح شده و هم‌زمان با آن دفتر این مؤسسه در شهر پورتلند ایالت اورگان امریکا نیزبا نام "Child Foundation " تاسیس شد.

بنیاد کودک ایران، با دریافت مجوز فعالیت ملی از وزارت کشور موفق شده است در طی بیست سال گذشته در تهران و اکثر شهرهای ایران دفتر نمایندگی زده و در آنها فعالیت مددکاری داشته و دانش‌آموزان نیازمند این شهر‌ها را مورد حمایت قرار دهند.

بنیادکودک، با رویکرد حفظ ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با هموطنانشان در ایران، در عرصه بین‌المللی نیز حضور داشته‌ است. دفاتربین‌المللی بنیاد کودک در 4 قاره جهان، در کشورهای امریکا، امارات متحده عربی، سوئیس، آلمان و انگلستان فعال هستند.

این بنیادکودک، طی بیست سال گذشته بیش از  هزاران دانش‌آموز کم‌بضاعت و خانواده‌هایشان را تحت حمایت خود قرار داده است.

این بنیاد  برای نخستین‌بار در ایران، یک سیستم نرم‌افزار یکپارچه جامع را راه‌اندازی و کلیه اطلاعات مربوط به مددجویان، همیاران، مالی و حسابداری و گزارش‌دهی خود را تحت آن نرم‌افزار اجرایی ساخته است.

از لحاظ تامین منابع مالی و هزینه های ادرای و تشکیلاتی نیز، بنیادکودک ایران، تنها با کمک‌های مردمی اداره شده و هیچگونه بودجه دولتی در اختیار ندارد.

این موسسه بر اهمیت به تحصیل و آموزش استوار است. این موسسه تلاش می‌کند تا با حفظ شان انسانی دانش‌آموزان، از نیازمند پروری، پرهیز کند و آن‌ها را در ساختن آینده‌ای با چشم اندازهای روشن یاری کند.

چگونگی حمایت از افراد

روش حمایت از افراد در بنیاد کودک ایران به این ترتیب است که کودکان و دانش آموزان مستعد تحصیل از طریق دفا‌تر بنیاد کودک ایران، سازمان‌هایی مانند بهزیستی، آموزش و پرورش توسط مددکاران شناسایی شده، پس از آن بررسی‌های لازم در زمینه دارا بودن شرایط و استانداردهای موسسه و جمع آوری مدارک و مستندات، بنام آن‌ها در سیستم بنیاد کودک ایران پرونده‌ای تشکیل می‌شود.

پرونده مددجویان بر روی وب سایت بنیاد کودک ایران قرار گرفته و یا برای دفا‌تر خارج از کشور بنیاد کودک ایران ارسال می‌شود تا به میزان نیازی که مددکار با توجه به شرایط زندگی و مقطع تحصیلی آنان برآورد نموده است، برایشان اسپانسر جذب شود. پس از آن به میزان این کمک، مبلغی به عنوان کمک هزینه تحصیلی، ماهیانه به حساب قیم قانونی مددجو و یا خود وی واریز می‌شود.

این بنیاد، بر حسب توان و امکانات خود، در پروژه‌های انسان دوستانه نیز مشارکت داشته و خواهد داشت. احداث مرکز اقامتی برای کودکان سرطانی در ارومیه و اداره آن، نمونه‌ای از این فعالیت هاست.

کد خبر 248495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز