گروه سیاسی: گزینه نظامی علیه ایران روی میز آمریکایی‌ها باشد یا نباشد، دکترین دفاعی و امنیتی ایران، توجه و اهتمام به اقتدار دفاعی از نظر بازدارندگی است تا هزینه تجاوز را برای دشمن آنقدر بالا ببرد که هیچ متجاوزی به تعدی به ایران نیندیشد.

تهدیدات غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران برای امروز و دیروز نیست و از همان روز‌های اول انقلاب آغاز شد اما در سال‌های اخیر بیشترین تهدید غربی‌ها به‌خصوص آمریکا علیه ایران به بهانه موضوع هسته‌ای کشورمان بود. حالا یک ماهی است که توافقنامه ژنو بین ایران و کشورهای 1+5 امضا‌ شده اما هنوز ‌تهدید مقامات آمریکایی به روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران ادامه دارد. گرچه فرماندهان عالی رتبه نظامی کشور پاسخ قاطعی به رجز خوانی مقامات آمریکایی داده‌اند، اما تقویت بنیه دفاعی کشور نیز یکی از پایه‌های حفظ منافع ملی است.

این روزها که مجلس درگیر بررسی دخل و خرج‌ یکساله کشور است، صحبت از افزایش 7500میلیارد تومانی بودجه دفاعی کشوراست که نمایندگان موافق کلیات لایحه بودجه نیز در نطق‌های خود به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بودجه سال 93به آن اشاره کردند. این در حالی است که دولت در لایحه خود بودجه دفاعی و نظامی کشور را نسبت به سال گذشته کاهش داده بود. از همین رو علی لاریجانی رئیس مجلس با انتقاد از کاهش بودجه دفاعی گفته بود، با درنظر گرفتن بودجه هزار و 700میلیارد تومانی برای بنیه دفاعی کشور نمی‌توان پاسخ عملیاتی به آمریکا داد بلکه ردیف بودجه این بخش باید یک پرش داشته باشد تا وقتی وزیر امور خارجه آمریکا از ایران اقدام عملیاتی می‌خواهد بتوانیم پاسخ عملیاتی به آنها بدهیم. لاریجانی این توصیه را هم به اعضای کمیسیون تلفیق کرد که با تقویت بنیه دفاعی کشور در بودجه سال آینده پاسخ عملیاتی به آمریکا دهند تا مشاهده کنند کمیسیون تلفیق هوشیار است.

اما محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی همشهری درخصوص چرایی کاهش بودجه دفاعی کشور در سال 93می‌گوید: شاید تمرکز دولت در حوزه دیپلماسی، دلیل این امر بوده، چرا که بودجه وزارت خارجه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. جوکار این را هم گفت که دیپلماسی ما نیاز به قدرت دارد اما این قدرت توسط بخش دفاعی کشور تولید می‌شود.

برخی کارشناسان معتقدند کشوری که قدرتمند باشد می‌تواند پشت میز مذاکرات هم از موضع قدرت حرف بزند. از این‌رو هرچه دربخش دفاعی هزینه کنیم سرمایه‌ای است که هم پشتیبان مذاکرات و هم عامل بازدارنده در مقابل تهدیدات دشمن خواهد بود و حتی اگر بخواهیم در بخش اقتصاد کشورمان نیز امنیت ایجاد کنیم باید بخش دفاعی و امنیتی ما تقویت شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، درخصوص بودجه دفاعی کشور می‌گوید: دولت در لایحه بودجه سال 93، بودجه برخی بخش‌ها را کاهش و برخی را نیز افزایش داد و بخش دفاعی هم مشمول این کاهش بودجه شده بود. وی با بیان اینکه مجلس به جهت مسائل کلان کشور و موضوع امنیت ملی در جلسات متعدد و پس از بررسی‌های فراوان مصوب کرد که 7500میلیارد تومان به بودجه دفاعی کشور اضافه شود اظهار کرد:

یکی از ویژگی‌های دیگر بودجه دفاعی سال 93این است که تا‌کنون بخش مهمی از بودجه دفاعی در اختیار وزارت دفاع قرار می‌گرفت اما قرار است بخش مهمی از بودجه دفاعی سال 93در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار گیرد تا آنها برای این مهم، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری کنند. عضو کمیسیون تلفیق مجلس یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه دفاعی را راهکار‌های درآمدی آن می‌داند و می‌گوید: این راهکار که در کمیسیون تلفیق درخصوص آن تصمیم‌گیری شده با سال‌های گذشته تفاوت دارد و قرار است از مابه‌التفاوت قیمت فروش نفت مبلغ 7500میلیارد تومان به ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص داده شود و در همین خصوص دولت مکلف شده تا هر 3‌ماه یک‌بار این کار را انجام دهد. وی معتقد است با این راهکار حتما بودجه پیش‌بینی شده تحقق خواهد یافت.

کد خبر 248288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز