همشهری‌آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در نشست ماهانه بنیاد باران به بیان گزارشی از سفر اخیر اروپایی خود پرداخت

به گزارش روابط عمومی بنیاد باران وی رسما با تکذیب شایعه دست دادن با زنان در سفر اخیر به ایتالیا گفت: با هیچ زنی مصافحه نکرده‌ام و فیلم ارایه شده با واقعیت همخوانی ندارد.
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، فیلمی که اخیرا علیه او در برخی از سایت‌های اینترنتی اصولگرایان منتشر شده و نشان دهنده مصافحه او با چند زن ایتالیایی است را مونتاژ شده خواند و آن را تکذیب کرد.
 پیش از این نیز دفترخاتمی در اولین اقدام و پس از انتشار آن با صدور بیانیه‌ای این اقدام را تکذیب و انتشار فیلم را عملی غیر اخلاقی و خلاف شرع خواند.
جا را برای کسی تنگ نمی‌کنم
سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران در این نشست یادآور شد: قدرتمندان و کسانی که می‌خواهند در قدرت بمانند، بدانند که من خطاب به خیلی‌ها اعلام کرده‌ام عطای قدرت رسمی را به لقای آن بخشیده‌ام تا قدرتمندان احساس نکنند مزاحمشان هستم. اما آنها مطمئن باشند که به سرنوشت مردم، کشور، انقلاب و اسلام پشت نمی‌کنم و کمک می‌کنم به دیگران که بیایند.
رییس بنیاد باران گفت: من جا را برای کسی تنگ نمی‌کنم اما انتظار داریم آنها نیز جا را برای ما تنگ نکنند. اجازه بدهند مردم انتخاب کنند. جای هر کس را ملت تعیین می‌کند، اما باید امکان انتخاب نیز داشته باشد.

طرح 4 ماده‌ای برای پایان درگیری گروه‌های فلسطینی
سید محمد خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان تاسف و تاثر شدید از درگیری میان گروه های فلسطینی با ارایه یک طرح 4 ماده‌ای از گروه‌های درگیر در فلسطین خواست با پایان دادن به خونریزی‌ که تنها دشمن را شاد می‌کند، دل مسلمانان جهان را شاد کنند.
" تکیه بر تحریم کاربرد سلاح فلسطینی علیه فلسطینی، بازگشت سریع و بدون پیش‌شرط به مرحله گفت‌وگو ومذاکره، تشکیل مجدد دولت وحدت ملی با توجه به رای مردم در تشکیل پارلمان فلسطین و فعال شدن همه کشورهای اسلامی وعربی به ویژه ایران، مصر، عربستان و سوریه برای حل بحران فلسطین" چهار محور عمده طرح سید محمد خاتمی برای پایان دادن به کشتار فلسطینیان توسط یکدیگر است.
خاتمی با اعلام آمادگی و آغاز تلاش خود برای اجرای این طرح گفت: گروه‌های درگیر در فلسطین باید حرمت‌ رسالت بزرگ نام فلسطین و ملت فلسطین را داشته باشند،‌ گروه‌هایی که همه آنها سابقه‌ مبارزاتی دارند و تلاش مستمر آنها برای حفظ حقوق وموجودیت ملت فلسطین قابل قدردانی است، امروز متاسفانه به گونه‌ای مقابل هم قرار گرفته‌اند که تنها دشمن از آن بهره می‌برد.
نزدیکی اسلام و مسیحیت جهان را از دست کینه توزان می‌رهاند
رییس جمهور سابق ایران در ادامه سخنان خود در بیان گزارش سفرهای خارجی خود گفت: نزدیکی اسلام و مسیحیت جهان را از دست کینه توزان می رهاند و در سفر اخیر خود به اروپا  بر لزوم نزدیکی اسلام و مسیحیت با بهره‌گیری از دو محور دینی مشترک عدالت و محبت تاکید کردم.
خاتمی که در سفراخیرش به ایتالیا و واتیکان با "پاپ" رهبر کاتولیک‌های جهان  "پرودی" نخست وزیر و "دالما" وزیر خارجه ایتالیا دیدار و گفت وگو کرده است با اشاره به دیدار 55 دقیقه‌ای خود با پاپ گفت:‌ پاپ که یک آلمانی است و سخت به آیینش پای بند است در این دیدار بارها، سخنان قبلی خود در باره اسلام را توجیه و ترمیم کرد.
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، فقر، تبعیض، گسترش سلاح‌های اتمی، بحران عراق و خاورمیانه را به عنوان محورهای گفت‌وگوهای خود با رهبرکاتولیک‌های جهان برشمرد .
سید محمد خاتمی افزود: در این دیدار به پاپ گفتم فقدان دو عامل محبت وعدالت باعث شده ظلم ، نفرت و کینه در دنیا پراکنده شود، در حالی که این دو عامل مهمترین محورهای دو دین ابراهیمی اسلام و مسیحیت هستند.
خاتمی با بیان این که می توان با تکیه بر دو محور عدالت و محبت  و نزدیک کردن دنیای اسلام و مسیحیت جهان را از دست کینه توزان و کسانی که بذر تبعیض می پاشند در آورد و جان ملت‌ها را آزاد کرد، افزود باید در مسیر تفاهم پیش رفت.

نتیجه تعلل اروپا در حل موضوع هسته‌ای ایران
خاتمی گفت: در دیدار با رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا، با اشاره بر حسن نیت تهران و تعلل بزرگ اروپا در حل موضوع هسته‌ای ایران تحت فشار آمریکا، بار دیگر تاکید کردم روش تعلل آمیز اروپا این بدبینی را در ایران ایجاد کرد که غرب می خواهد ما را از حقوقمان محروم کند.
خاتمی افزود: در گفتگو با نخست وزیر ایتالیا تاکید کردم که ایران از تکنولوژی هسته ای محروم نخواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی گفت: در این باره با دالما، وزیر خارجه ایتالیا مفصل‌تر صحبت کردم . به او گفتم ایران نیرومندترین و قوی ترین کشور منطقه است و اروپا باید از این موقعیت  استفاده کند و با نزدیک شدن به ایران با حفظ احترام متقابل در کل خاورمیانه حضور داشته باشد  و بتواند خود را از فشارهای آمریکا رها کند.
خاتمی در نشست اعضای باران همچنین به دیدار خود با دانشجویان دانشگاه‌های ایتالیا در دانشگاه "گری کوریانا"، ‌جلسات پرسش و پاسخ در "ناپل"  و "بارلی"  و شرکت در جشنواره ده روزه  شهر فرهنگی "اودینه" اشاره کرد.
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها  همچنین به دیدارش با "لاگوس" رییس‌جمهور شیلی در نروژ، ‌سخنرانی در دانشگاه "سنت گالن" سوییس و شرکت در سی وهفتمین سمپوزیوم "سنت گالن" اشاره کرد.

کد خبر 24822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز