همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تولید نسل جدید جنگنده‌های صاعقه خبر داد و گفت که این جنگنده‌ها ۲کابینه شدند.

برخور

تسنیم نوشت: اوایل سال 83 بود که صدای صاعقه در ایران پیچید و مقامات نظامی ایران از ساخت یک جنگنده تماماً بومی در کشور خبر دادند. چندی بعد و در سال 85، جنگنده صاعقه برای نخستین بار با پرواز موفق در رزمایش ضربت ذوالفقار رسماً به ناوگان نیروی هوایی ارتش پیوست تا نام ایران بعد از آمریکا، روسیه، چین، هند و چند کشور دیگر جهان جزو 10 قدرت دارای فناوری پیچیده ساخت و تولید جنگنده‌ها ثبت شود.

"صاعقه"، جنگنده شکاری از کلاس هواپیمای دو سکانه است. از جمله فناوری‌های بسیار پیچیده و پیشرفته این جنگنده کاملاً بومی، می‌توان به ارتقا و بهینه‌سازی سیستم آیونیک و تسلیحاتی هواپیما در سطح SRII، بومی‌سازی اقلام وندور مکانیکی و هیدرولیکی اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم جنگنده صاعقه، پشتیبانی نزدیک هوایی است. قابلیت حمل و شلیک انواع راکت، بمب و موشک و تجهیز به سیستم راداری پیشرفته از جمله ویژگی‌های این جنگنده تماماً بومی است.

نخستین پرواز آزمایشی صاعقه در بهار سال 83 انجام شد و با گذشت چند سال، اسکادران‌هایی از این جنگنده در برخی پایگاه‌های نیروی هوایی از جمله پایگاه هوایی تبریز تشکیل شد.

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه‌ای و سریع از دیگر ویژگی‌های این جنگنده است.

بیشینه وزن محموله این جنگنده 4400 کیلوگرم، وزن خالی 8000 کیلوگرم، بیشترین وزن برخاست 15000 تا 18000 کیلوگرم و برد این جنگنده حدود 600 تا 800 کیلومتر است.

جدار شیشه‌ای کابین خلبان صاعقه ضدگلوله و امنیت خلبان آن به‌مراتب بیشتر از جنگنده‌های دیگر است.

همچنین،‌ در جریان برگزاری رزمایش فداییان حریم ولایت4 نیروی هوایی ارتش در سال جاری، تجهیزات حساس و ارتقا یافته جنگنده صاعقه مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت تا تغییرات ایجاد شده در این جنگنده، تست عملیاتی شود. با تست عملیاتی این تجهیزات، صاعقه پیشرفته‌تر از گذشته شد اما هنوز تک‌کابینه بود.

حالا با گذشت 9 سال از پرواز آزمایشی صاعقه ایرانی، امیر علیرضا برخور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از خبرگزاری تسنیم، از پایان مراحل ساخت و تولید نسل جدید جنگنده صاعقه خبر داده است.

وی همچنین، زمان رونمایی و بهره‌برداری عملیاتی نخستین جنگنده دوکابینه صاعقه را سال آینده اعلام کرد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در این باره اظهار داشت: ان‌شاءالله تلاش بر این است که تا 29 فروردین اولین فروند جنگنده صاعقه دوکابینه پرواز عملیاتی خود را هم انجام دهد.

بنا بر این گزارش، دو کابینه‌شدن این جنگنده می‌تواند منجر به افزایش قدرت مانور، افزایش طول جنگنده، افزایش و به‌روزرسانی تجهیزات راداری و ناوبری، افزایش قدرت آتش و میزان حمل بمب و موشک، افزایش سرعت و برد عملیاتی و . . . شود.

کد خبر 248087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز