یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه اجتماعی فیس‌بوک این هفته اولین دهه زندگی خود را با بیش از یک میلیارد و ۲۳ میلیون کاربر در سرتاسر جهان پشت‌سر خواهد گذاشت، شبکه‌ای که اولین کاربر آن بنیانگذارش بود.

براساس گزارش گاردین، فیس‌بوک تا سه روز دیگر 10 ساله خواهد شد، شبکه‌ای که ماهانه تعداد باورنکردنی از کاربران به آن می‌پیوندند، اما این روند در ابتدای فعالیت فیس‌بوک بسیار متفاوت و کم سرعت بود و کاربران با احتیاط و کندی بیشتری به عضویت آن در می‌آمدند.

شاید این سوال برای هرکسی پیش بیاید: اولین کاربران فیس‌بوک چه کسانی بوده‌اند؟ بهتر است بدانید که سه  حساب کاربری اولی که در این شبکه اجتماعی ایجاد شد دیگر وجود خارجی ندارند.

هرکاربری در فیس‌بوک از شماره شناسه‌ای برخوردار است که در زمان ایجاد حساب کاربری به‌وجود می‌آید. این اعداد لزوما متوالی نیستند: چند میلیون اول توسط دانشگاه‌ها تقسیم‌شده و به این شکل کاربران دانشگاه هاروارد با 99999-0، کاربران دانشگاه کلمبیا با 199999-100000 و کاربران دانشگاه استنفورد با اعداد 299999-200000 مجزا شدند.

درسال 2005 دانش‌آموزان دبیرستانی مجوز پیوستن به فیس‌بوک را به دست آوردند و به همین واسطه سیستم فیس‌بوک تغییر پیدا کرد و این تغییر یک سال بعد،‌زمانی که فیس‌بوک در دسترس عموم مردم قرار گرفت دوباره تکرار شد.

این به آن معنی است که اولین کاربران فیس‌بوک به واسطه شماره شناسه‌های یک یا دو رقمی‌ که داشته‌اند قابل شناسایی‌اند. برخی از آنها فیس‌بوک را ترک کرده‌اند اما تعدادی دیگر هنوز در این شبکه فعالیت دارند.

شاید مارک زاکربرگ یکی از اولین کاربران این شبکه باشد،‌اما نمی‌توان او را دقیقا اولین کاربر درنظر گرفت، زیرا سه حساب کاربری اول در فیس‌بوک برای آزمایش ساخته شدند و به این شکل زاکربرگ چهارمین کاربری است که به عضویت این شبکه درآمده‌است.

پس از زاکربرگ، بنیانگذاران دیگر فیس‌بوک،‌کریس هاگز و داستین مسکوویتز پنجمین و ششمین حساب‌های کاربری فیس‌بوک را ایجاد کرده‌اند. هاگز اولین سخنگوی رسمی فیس‌بوک بود و پس از اینکه این شرکت را ترک کرد،‌در سال 2008 کمپین آنلاین باراک اوباما را راه‌اندازی کرد. مسکوویتز در بخش تکنیکی فیس‌بوک مشغول به کار شد و پس از جداشدن از فیس‌بوک در سال 2008 شرکتی جدید به نام آسانا را برای تولید نرم‌افزارهای مدیریتی راه‌اندازی کرد.

آری هسیت،‌هم‌اتاقی دانشگاه زاکربرگ اولین کاربر عادی شبکه فیس‌بوک به شمار می‌رود و در لیست 10 کاربر اول هفتمین کاربر این شبکه محسوب می‌شود. اندرو مک‌کولوم با شماره شناسه 26 نیز در لیست اولین‌های فیس‌بوک قرار دارد. وی در کلاس علوم دانشگاه با زاکربرگ آشنا شد و پس از راه‌اندازی فیس‌بوک به آن پیوست. وی به عنوان یکی از اولین کاربران در ایجاد وب‌سایت فیس‌بوک نیز نقش داشت و لگوی اولیه آن را که تصویری سفید و آبی و پیکسل‌دار از آل‌ پاچینو بود را طراحی کرد.

اما تمامی کاربرانی که از شماره شناسه یک یا دو رقمی برخوردارند در دسته اولین کاربران فیس‌بوک قرار ندارند. کریس پوتنام که در سال 2005 به عنوان مهندس به این شرکت پیوست، پس از آنکه به همراه دوتن از دوستانش کرم رایانه‌ای نوشته و در سرتاسر این شبکه منتشر ساخت و با آلوده ساختن حساب‌های کاربری کاربران فیس‌بوک را به کاربران ما‌ی‌اسپیس تبدیل کرد. فیس‌بوک پس از اینکه به این ماجرا پی‌برد به‌جای گزارش به پلیس پوتنام را به استخدام خود درآورد.

پس از استخدام وی برخی از مهندسان فیس‌بوک پی بردند برخی از پایین‌ترین شناره‌های شناسه کاربری در فیس‌بوک بدون مالک هستند و به این شکل پوتنام توانست شماره شناسه 13 را از آن خود سازد.

کد خبر 248042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز