همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که برای برخی از مردان مصرف تستوسترون ممکن است خطر حمله قلبی را تا سه برابر افزایش دهد.

injection

به گزارش لایوساینس پژوهشگرانی سوابق پزشکی بیش از ۴۸۵۰۰ مرد ۶۵ ساله و جوانتر که تستوسترون (به شکل ژل، برچسب پوستی یا تزریقی) دریافت می‌کردند، را بررسی کردند و آنان را برای سه ماه پیگیری کردند.

نتایج نشان داد که در میان مردان با سابقه بیماری قلبی در این بررسی، ۱۵ مرد در هر ۱۰۰۰ مرد، در طول دوره سه‌ماهه پیگیری به دنبال شروع دریافت تستوسترون دچار حمله قلبی شده‌اند، در حالیکه میزان حمله قلبی در این مردان پیش از تجویز تستوسترون ۵ مرد در هر ۱۰۰۰ مرد بود

بر اساس این بررسی که در نتایج آن در ۲۹ ژانویه در جورنال PLOS ONE منتشر شده است، برای مردانی که در گذشته مشکل قلبی نداشته‌اند، شروع مصرف تستوسترون تغییری در خطر حمله قلبی ایجاد نمی‌کند.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها به شواهد پیشین افزوده می‌شود که رابطه‌ای میان مصرف تستوسترون و بیماری قلبی در مردان برقرار کرده بودند.

سندر گرینلند، سرپرست این پژوهش و استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید: «بیماران و پزشکان‌شان هنگامی که درمان با تسستوسترون را در نظر دارند، باید درباره خطر حمله قلبی احتمالی بحث کنند.»

درمان با تستوسترون در مردان سالم سالمند برای درمان برخی از علایم افت کارکرد جسمی که با سالمندی همراه است، مانند کاهش توده عضلانی و پایین آمدن تراکم استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما مردان میانسال نیز به طور فزایند‌های به درمان با تستوسترون روی آورده‌اند، گرایشی که برخی آن را به کارزارهای تبلیغاتی درباره «نشانگان تستوسترون پایین» (low T syndrome) نسبت می‌دهند. بر اساس یک بررسی که در سال ۲۰۱۳ که در ژونال پزشکی داخلی JAMA منتشر شد، تجویز تستوسترون برای مردان ۴۰ ساله و بالاتر بیش از سه برابر شده است.

چندین بررسی پیشین که عمدتا بر روی مردان بالای ۶۰ سال انجام شده بود، نگرانی‌ها درباره اثرات منفی تستوسترون‌درمانی بر سلامت قلب و عروق برانگیخته بود. این بررسی‌ها نشان داد که مصرف تستوسترون ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

در این پژوهش جدید، پژوهشگران ۷۰۰۰ مرد بالای ۶۵ سال که با تستوسترون درمان می‌شدند، مورد بررسی قرار دادند. در این گروه مردان سالمند، بدون توجه به سابقه بیماری قلبی در آنها، مصرف تسستوسترون خطر حمله قلبی را دو برابر کرده بود و این یافته‌ها یافته‌های پیشین در این باره را تایید می‌کرد.

کد خبر 247829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز