جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از هفته‌ها اظهارات رسمی و گمانه‌زنی پیرامون نخستین طرح دولت یازدهم برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سبد کالایی از فردا آماده توزیع است.

براساس اطلاعیه وزارت صنعت، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی (با حقوق مستمری زیر 5میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی (با حقوق زیر 5میلیون ریال)، سرپرستان خانوارهای کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی، سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران و دانشجویان متأهل می‌توانند سبد کالای مرحله اول خود را از فردا به‌مدت 15روز به‌صورت رایگان از مراکز توزیع دریافت کنند. این سبد کالایی شامل 10کیلوگرم برنج، 4کیلوگرم مرغ، 2بطری روغن مایع، 2بسته پنیر بسته‌بندی شده، 1شانه تخم‌مرغ یا 24عدد بسته‌بندی شده، است.

مراکز توزیع عبارتند از: فروشگاه‌های امکان (کارگران)، اسکاد (کارکنان دولت)، اتکا (نیروهای مسلح)، رفاه (کمیته امداد- بهزیستی)، سپه (عموم مردم)، شهروند (عموم مردم)، اتحادیه فرهنگیان (فرهنگیان -عموم مردم). قدرت گودرزی مدیرعامل شرکت شهروند هم به همشهری گفت: فروشگاه‌های 23گانه شهروند آماده توزیع سبد کالایی است.
وزارت صنعت همچنین اعلام کرد: دریافت سبد کالا منوط به ارائه کارت ملی و کارت بانکی سرپرست خانوار که وجه یارانه به آن واریز می‌شود به مراکز توزیع است. همچنین آن دسته از افرادی که دارای کارت بانکی نیستند، می‌توانند با مراجعه به بانکی که حساب یارانه دارند درخواست صدور کارت بانکی کنند.

براساس این اطلاعیه سرپرستان خانوار نیروهای مسلح جهت دریافت سبد کالایی از حکمت کارت استفاده کنند. وزارت صنعت از مردم خواسته به‌منظور صرفه‌جویی در زمان قبل از مراجعه به مراکز توزیع به 2طریق از تخصیص سبد کالا مطمئن شوند: یکی ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره 5000499 و دیگری مراجعه به درگاه اینترنتی www. yaranehkala. ir با ثبت کد ملی سرپرست خانوار است.

به گزارش همشهری، سبد کالایی طرح ویژه‌ای است که دولت یازدهم برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در دستور کار دارد و قرار است تا پایان سال این سبد در 2مرحله به اقشار مشمول پرداخت شود. ارزش هریک از این دو سبد در حدود 80هزار تومان تخمین زده می‌شود. ظاهرا دولت قصد دارد این سیاست را در سال آینده هم ادامه دهد. یکی از چالش‌های اساسی در مقابل این طرح، خانوارهای مشمول دریافت این سبد است به‌گونه‌ای که از همان ابتدای طرح، گلایه‌ها و اعتراضاتی را در بین خانوارهایی که مشمول احتمالی این سبد نبودند ایجاد کرد.

این نارضایتی احتمالا در روزهای آینده همزمان با توزیع سبد کالایی و قطعی‌شدن عدم‌دریافت تشدید خواهد شد. به‌نظر می‌رسد دولت سازوکار دقیق و مناسبی برای شناخت اقشاری که نیازمند واقعی این سبد هستند ندارد به‌گونه‌ای که ممکن است خانواری که از سطح درآمدی بالایی برخوردار است مشمول دریافت این سبد بشود و خانواری که نیازمند واقعی است مانند روستائیان یا کارگران ساختمانی فصلی این سبد را دریافت نکنند.

کد خبر 247815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز