گروه سیاسی: دومین اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر روز چهارشنبه در تهران برگزار شد.

در این نشست پس از سخنان وزرا در نشست صبح و بیان مواضع کلی کشورهای متبوع آنان درباره موضوعات مربوط به بزرگترین دریاچه جهان، جلسه غیرعلنی هیأت‌های نمایندگی انجام شد و وزیران خارجه در پایان این نشست در کنفرانس خبری مشترک به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

وزیر خارجه کشورمان در این نشست خبری با بیان این که تهران به تعیین تاریخ و دستور کار نشست سران 5 کشور ساحلی دریای خزر موظف شد، گفت: طرف‌های شرکت کننده از برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحلی به صورت منظم که در فاصله‌ بین آنها ملاقات وزرای خارجه برای بررسی مسایل مرتبط با دریای خزر انجام شود، حمایت کردند.

منوچهر متکی افزود: در یک نشست فشرده‌ کاری، وزرای کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران گام بلند دیگری را در جهت نهایی سازی رژیم حقوقی دریای خزر و گسترش و تعمیق همکاری‌های جمعی در این منطقه برداشتند و مقدمات برگزاری دومین اجلاس سران و اعلامیه این اجلاس را که در تهران برگزار می‌شود، نهایی کردند.

وی افزود: این کار به معنای این است که کشور میزبان ماموریت یافته است در مشورت با دیگر کشورهای عضو و بعد از ارائه گزارش این نشست توسط وزرای خارجه به روسای جمهور، تاریخ نشست سران را که مورد توافق همه طرفها باشد، تعیین و دستور کار آن را در مشورت با اعضا، مشخص و اعلام کند.

دیدار با رئیس‌جمهوری

اما قبل از برگزاری کنفرانس خبری مشترک، وزیران خارجه 5 کشور ساحلی با رئیس‌جمهوری دیدار کردند. البته در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیداری مجزا نیز با محمود احمدی‌نژاد داشت.

رئیس‌ جمهوری در دیدار لاوروف تصریح کرد: روابط ما با روسیه سطحی نیست، بلکه بسیار استراتژیک است و از رقابت میان دو کشور سودی عاید ملت‌ها نمی‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: ما دو متحد تاریخی هستیم و باید همکاری وسیعی داشته باشیم، زیرا از رقابت، سودی عاید دو ملت نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه مسئله هسته‌ای ایران پس از مقداری فراز و نشیب حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما در چارچوب مقررات آژانس حرکت می‌کنیم و خواستار یک روابط خوب و نامحدود با روسیه هستیم و معتقدیم ایران قدرتمند، به نفع روسیه است.

سرگئی لاوروف نیز در این دیدار با تکیه بر روابط استراتژیک تهران- مسکو گفت: اگرچه بعضی قدرت‌های خارجی می‌خواهند روابط ما را تخریب کنند، اما رئیس‌جمهور روسیه بارها اعلام کرده ایران هیچ تهدیدی برای روسیه و منطقه محسوب نمی‌شود.

وزیر خارجه روسیه پیشنهاد جدید گروه 1+5 را درباره موضوع هسته‌ای ایران به مواضع تهران نزدیک دانست و خواستار حل و فصل مسائل باقیمانده در این‌ باره شد.

لزوم نگاه بلندمدت

رئیس جمهوری همچنین در دیدار وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر با تاکید بر لزوم داشتن نگاه بلندمدت به مسایل دریای خزر و درک بهتر از امکانات، فرصت‌ها و شرایط این دریا گفت: دریای خزر فرصتی استثنایی برای کشورهای اطراف آن در راستای تامین منافع ملت‌های منطقه است. 

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه برخی قدرتها در صدد هستند موضوع دریای خزر را به چالشی میان ملتهای منطقه تبدیل کرده تا منافع خود را تامین کنند، تصریح کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر باید با تفاهم با همدیگر برخی رقابت‌های مضر برای ملت‌ها را به همکاری سازنده تبدیل کرده و فرصت دخالت در مسائل این دریا را از دیگر کشورها بگیرند.

وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر می‌توانند زمینه برقراری امنیت پایدار در این دریا را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: دولتهای حاشیه این دریا باید با همکاری‌های مستمر از بروز انواع قاچاق و جرایم سازمان یافته در دریای خزر جلوگیری کنند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهوری و در آغاز این دیدار، وزرای امور خارجه روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان ضمن قدردانی از ابتکار مثبت جمهوری اسلامی‌ایران در برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کردند: کشورهای اطراف دریای خزر می‌توانند با توجه به مواضع مشترک فراوان، همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه خود را در راستای منافع ملتهای منطقه گسترش دهند.

اصرار بر مذاکره با ایران

از سوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ارزیابی‌های البرادعی به عنوان یک کارشناس مستقل درباره پرونده هسته‌ای ایران باید مورد توجه قرار گیرد و ما هم به ارزیابی او احترام می‌گذاریم و بر مذاکره با ایران اصرار می‌ورزیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرگئی لاوروف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا همچنان که البرادعی گفته است مذاکرات با ایران را در زمینه هسته‌ای بهتر از صدور قطعنامه در شورای امنیت نمی‌دانید افزود: ما همچنان که گفتیم بر مذاکره اصرار می‌ورزیم اما قطعنامه شورای امنیت در این خصوص زمانی تصویب شد که آژانس اعلام کرد چند مسئله مشخص در این زمینه میان آنها و ایران باقی مانده است.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر علت عمل نکردن روسیه به وعده‌ها و تعهداتش درباره نیروگاه بوشهر گفت: این موارد وعده نیست بلکه تعهدات و قراردادی مربوط به دو طرف است و در واقع ما این طرح را یک خیابان دوطرفه می‌دانیم که هر دو طرف باید درآن گام بردارند.

سرگئی لاوروف با بیان اینکه روسیه به تعهدات خود در این زمینه پایبند است افزود: در این زمینه توافق کردیم مراجع ذی صلاح دو طرف در آینده‌ای نزدیک دیدار کنند.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به جرج بوش، رئیس جمهوری‌آمریکا برای استفاده مشترک از پایگاه راداری قبله در آذربایجان و تبعات منفی این پیشنهاد گفت: همانطور که پوتین در جریان ملاقات خود با رئیس‌جمهوری آذربایجان اعلام کرده است ما هیچ گونه تهدیدی از سوی ایران احساس نمی‌کنیم.

کد خبر 24780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز