مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: بیست و پنجمین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور با ابراز نگرانی از سهم ناچیز حمل‌ونقل در سال ۹۳برگزار شد.

اختصاص بودجه 5هزار میلیاردتومان که در کمیسیون تلفیق مجلس به سهم حمل‌ونقل کشور اختصاص یافته موجب شده تا حمل‌ونقل درون‌شهری، فقیرترین بخش بودجه سال آینده لقب گیرد.این درحالی است که موضوع گسترش و نوسازی حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین اولویت‌های کلانشهرها برای مقابله با بحران آلودگی هواست اما در 3سال اخیر هیچ اتوبوسی به کلانشهرهای کشور داده نشده است. در بودجه سال 93، در جمع 80میلیارد تومان برای تأمین اتوبوس‌ها در کشور درنظر گرفته شده اما در حال حاضر بیش از 9هزار اتوبوس نیاز فعلی کشور است که باید به‌صورت ضربتی این نیاز جبران شود و بعد به شرایطی رسید که سالانه 3هزار اتوبوس به شهرهای کشور اختصاص یابد.

مسئولان شهری کلانشهرهای کشور در نشست دیروز اعلام کردند که انتظار دارند نمایندگان مجلس عدد 80میلیاردتومان پیش‌بینی شده در بودجه را به 800میلیارد تومان اصلاح کنند تا اتوبوس مورد نیاز مردم تأمین شود.به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با رقم 80میلیارد تومان تنها می‌توان 110دستگاه اتوبوس دوکابین خارجی با تکنولوژی آلمانی خریداری کرد. اکنون هر اتوبوس دوکابین حدود 750میلیون تومان هزینه به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند و اگر قرار باشد این اتوبوس‌ها تک‌کابین شوند حتما این مبلغ نصف خواهد شد.

همچنین اتفاقی در ترمیم و تخصیص اعتبارات در کمیسیون تلفیق نیفتاده و براساس بودجه 93، 5هزار میلیارد تومان به حوزه حمل‌ونقل کشور در بخش دریایی، هوایی، زمینی، جاده‌ای، ریلی و درون‌شهری اختصاص داده شده که فقیرترین بخش حمل‌ونقل درون‌‌شهری است که تنها 80میلیارد تومان برای اتوبوسرانی، 195.5 میلیارد تومان برای مترو در شهر تهران و 245میلیاردتومان هم برای یارانه بلیت اختصاص داده شده است. این درحالی است که رقم بودجه پیشنهادی دولت برای بیمه زنان خانه دار 15میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق آن را به 100میلیارد تومان افزایش داد. همچنین سخنگوی دولت هفته گذشته از اختصاص ۱۲هزار میلیارد تومان به بخش سلامت در سال آینده خبر داده بود که بی‌شک بخشی از این رقم در درمان بیماران آلودگی هوا هزینه خواهد شد.

نمونه دیگراین بودجه ریزی عجیب مربوط به سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش می‌شود که سال گذشته برای اجرای آن اعتبار 20میلیارد تومانی لحاظ شده بود اما در لایحه بودجه سال 93این اعتبار معادل 200میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این نشست تأکید کرد: نمایندگان مجلس باید بدانند که اگر هدفمند‌سازی‌ یارانه انجام می‌دهند، تعدیل اقتصادی کرده و نرخ ارز را بررسی می‌کنند، باید از مشکلات کلانشهرها نیز مطلع باشند. وقتی اتوبوس فرسوده و دودزا را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنیم، شهروندان ترجیح می‌دهند پراید 6میلیونی دیروز و 20میلیونی امروز را سوار شوند. اینگونه مشکلات ترافیک، آلودگی هوا، مصرف سوخت و کاهش ایمنی گریبان کشور را بیشتر خواهد گرفت.

وی تأکید کرد که امیدواریم دولت یازدهم به مسائل دولت دهم گرفتار نشود و به‌گونه‌ای نباشد که مانند 2‌دولت گذشته عدم‌تأمین اعتبارات را طلب کنیم.

قانونی برای حمل و نقل

حمید صارمی دبیر شورای‌عالی ترافیک نیز درباره رقم بودجه حمل‌ونقل معتقد است که براساس قانون هدفمندسازی باید هر سال 10هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد که از این مبلغ 4 هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل درون‌شهری و 6 هزار میلیارد تومان نیز باید برای حمل‌ونقل بین شهری درنظر گرفته شود و این در حالی است که امسال کل بودجه عمرانی کشور به بیش از 8-7 هزار میلیارد تومان نرسیده است.در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی تصریح شده که دولت باید برای توسعه حمل‌ونقل شهرها سهم 82.5 درصدی داشته باشد.

کد خبر 247699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز