همشهری آنلاین: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اذعان به اینکه تهران از نظر فضاهای زیرسطحی پیاده گذر فقیر است، از اهتمام کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا برای گنجاندن موضوع توسعه این قبیل فضاهای زیرسطحی در برنامه ۵ ساله دوم خبر داد.

به گزارش تهران سما، رضا تقی پور با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر فضاهای زیرزمینی، بخش کوچکی از اماکن شهری پایتخت را تشکیل داده و آنچه تاکنون به عنوان فضاهای زیرسطحی در تهران احداث شده است، عمدتا شامل معابری برای تسهیل حمل و نقل درون شهری سواره و خطوط مترو بوده است. به این ترتیب هنوز از پتانسیل بالای فضاهای زیرسطحی به منظور کاهش تراکم و کارآمدی هرچه بیشتر فضاهای روسطحی آن گونه که باید و شاید استفاده نشده است.

وی در عین حال احداث زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) را یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران در راستای توسعه فضاهای زیرسطحی پیاده گذر برشمرد و اذعان کرد که چنین نیازی از سالها پیش در محدوده این چهارراه احساس می‌شد اما به نظر می‌رسد پیش از این، کاربری‌های گوناگون فضاهای زیرسطحی در طراحی های شهری، آن چنان مورد توجه نبوده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با بیان اینکه وضعیت بسیاری از میادین بزرگ شهر تهران نیز بهتر از چهارراه ولیعصر (عج) نبوده و نه تنها برای رفت و آمد عابران بلکه برای خودروها نیز خطرآفرین است، افزود: اغلب حقوق سواره‌ها در میادین و تقاطع های مهم و پرتردد توسط عابران پیاده ضایع می‌شود و عملا با وجود چراغ سبز برای خودروها هیچ قانون بازدارنده‌ای برای مهار عبور نامنظم عابران پیاده از عرض خیابان اجرا نمی‌شود.

به اعتقاد وی، فضاهای زیرسطحی پتانسیل خوبی برای حل این معضل دارند و با احداث پیاده گذرهای مجهز که دسترسی‌های کامل به تمام جهات یک تقاطع یا میدان را دارا هستند، علاوه بر ارتقاء ایمنی شهروندان، قطعا شاهد تاثیر چشمگیری در روان سازی ترافیک مناطق پرتراکم شهری خواهیم بود.

تقی پور با اشاره به اینکه در گذشته برخی مسائل امنیتی مانع توسعه فضاهای زیرگذر پیاده محور بوده است، گفت: امروز با وجود تکنولوژی نظارت هوشمند و دوربین های مختلف حفاظتی که در فضاهای زیرسطحی استفاده می شود، مانعی برای توسعه این قبیل فضاها نیست.

وی همچنین بر ضرورت تنظیم مقررات کاربردی مربوط به فضاهای زیرسطحی تاکید و از آن به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های این بخش یاد کرد و گفت: باید حقوق مجریان، همسایگان پروژه و بهره برداران فضاهای زیرسطحی به صورت شفاف در قالب یک نظامنامه حقوقی جامع و توسط شهرداری تعیین تکلیف شود.

کد خبر 247652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز