همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: شیر تنها ماده غذایی شناخته شده در طبیعت است که بسیاری از نیازهای بدن را به طور متعادل تامین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، نیلوفر حیدری درباره فواید شیر، اظهار داشت: با نوشیدن یک لیوان شیر در روز 15 درصد از پروتئین، 30 درصد از کلسیم و بیش از 30 درصد از ویتامین‌های گروه B مورد نیاز یک فرد بزرگسال تامین می‌شود.

وی افزود: حدود پنج درصد از وزن ماده خشک شیر را لاکتوز یا قند شیر تشکیل می‌دهد و آنزیمی که قند شیر را در روده‌ها به گلوکز و فروکتوز می‌شکند آنزیم لاکتاز نام دارد و به طور طبیعی حساسیت به قند شیر(لاکتوز) در برخی از افراد وجود دارد که این حساسیت در اثر عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به قند شیر در اثر عدم هضم لاکتوز و باقی ماندن آن در دستگاه گوارش و سپس تخمیر توسط باکتری‌های روده بزرگ موجب تولید گاز و اسید در لوله گوارش و بروز عوارض گوارشی مانند دل درد و تهوع می‌شود.

وی گفت: این عارضه در دو گروه از افراد وجود دارد، افرادی که به مدت طولانی شیر را مصرف نمی‌کنند و به مصرف شیرعادت نداشته‌اند و درصد بسیار کمی از افراد نیز ممکن است به طور ژنتیکی توانایی ساخت آنزیم لاکتاز را نداشته باشند که گروه دوم می‌توانند از سایر فرآورده‌های شیری مثل ماست، پنیر یا از شیر کم‌لاکتوز یا بی‌لاکتوز استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: با توجه به اینکه درصد قابل ‌توجهی از افراد جامعه ما از گروه اول هستند و چون مدت طولانی شیر و لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند وقتی در سنین و شرایط مختلف مجبور می‌شوند شیر را در برنامه غذایی خود وارد کنند با عدم تحمل اتفاقی که به دلیل مدت طولانی عدم مصرف شیر به وجود آمده مواجه خواهند شد که با مصرف حجم کم شیر می‌توان دستگاه گوارش را به ترشح آنزیم مورد نظر وادار کرد و از آن به بعد نوشیدن شیر را در برنامه غذایی روزانه گنجاند.

حیدری افزود: توصیه کلی به این افراد این است که هر روز به مقدار کم شیر مصرف کنند و به تدریج به مقدار آن اضافه شود و به جای نوشیدن مقدار زیاد شیر در یک وعده مقدار کمی از آن را در چند وعده مصرف کنند.

کد خبر 247464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز