همشهری آنلاین: ثروتمند‌ترین مرد جهان بودن لزوما به معنی در اختیار داشتن تمامی دارایی‌ها و توانایی‌های جهان نیست، همانطور که قهرمان شطرنج جهان بودن الزاما به معنی نداشتن نقطه ضعفی بزرگ به نام فراموشکاری نخواهد بود.

شطرنج

ثروتمند‌ترین مرد جهان، بنیانگذار 58 ساله شرکت بزرگ مایکروسافت و یکی از مشهورترین میلیاردرهای در قید حیات که در زمینه امور بشردوستانه نیز فعالیت دارد، به تازگی و در رقابتی دوستانه با قهرمان شطرنج جهان، ثابت کرد که ثروت قدرت مطلق به دنبال ندارد، دست کم در جهان شطرنج.

شکست سریع و جالب بیل گیتس در برابر قهرمان 23 ساله شطرنج جهان که توانست طی 9 حرکت و در عرض یک دقیقه و 20 ثانیه حریف خود را کیش و مات کند، طی دو روز گذشته بسیار خبرساز شده‌است. این مسابقه در برنامه‌ای تلویزیونی با حضور بیل‌ گیتس و ماگنوس کارلسن،‌ قهرمان جدید شطرنج جهان برگزار شد.

گیتس 58 ساله که مجله فوربس امسال او را دومین ثروتمند سیاره زمین اعلام کرده‌است، برای شکست دادن کارلسن دو دقیقه وقت داشت اما در کمتر از دو دقیقه بازی را به حریف 23 ساله‌اش واگذار کرد. گیتس در این برنامه در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که تحت چه شرایطی احساس ناتوانی شدید به او دست می‌دهد گفت، زمانی که با او (کارلسن) شطرنج بازی می‌کنم.

شطرنج با بیل گیتس

دومین ثروتمند جهان شطرنج را به که واگذار کرد؟

اسون ماگنوس اوئن کارلسن در 30 نوامبر 1990 در شهر تونسبرگ نروژ به دنیا آمد و شطرنج را در سن 5 سالگی از پدرش آموخت و به زودی این بازی به بزرگترین علاقه زندگی‌اش تبدیل شد. اولین حریف جدی در زندگی وی خواهرش و سپس پدرش بود. اما وی به این روند ادامه داد تا در نوجوانی عنوان استادبزرگ شطرنج را به دست آورد.

در اکتبر سال 2009 و طی رقابت‌های بهاره نانجینگ‌پرل وی به پنجمین شطرنج‌باز در تاریخ شطرنج جهان تبدیل شد که توانسته رتبه 2800 را در رتبه‌بندی Elo فدراسیون شطرنج به دست آورد. وی در سن 13 سالگی توانست عنوان استادبزرگ را در شطرنج به دست آورد و به دومین استادبزرگ جوان در تاریخ شطرنج جهان تبدیل شد.

کارلسن در سال 2010 و در سن 19 سالگی به جوانترین شطرنج‌باز جهان تبدیل شد که توانسته رتبه اول را در لیست برترین شطرنج‌بازان جهان به دست آورد. در ژانویه سال 2013 کارلسن با شکستن رکورد گری کاسپاروف توانست بالاترین رتبه را در رتبه‌بندی ELO به دست آورد و در ماه نوامبر سال گذشته نیز با شکست دادن ویسوآناتان آناند، قهرمان سابق شطرنج جهان، افتخار جدیدی را به موفقیت‌هایش افزوده قهرمان جدید شطرنج جهان شود.

ماگنوس کارلسن

کارلسن جوان به خاطر تکنیک شدیدا تهاجمی‌اش شهرت فراوانی دارد. همچنین وی در هنگام بازی پس از انجام حرکتش میز را ترک کرده و حریفش را تنها می‌گذارد و چند قدم دورتر می‌ایستد. وی دلیل این رفتارش در هنگام بازی را تمدید انرژی و تمرکز بیان می‌کند و معتقد است حرکت‌هایش در شطرنج خود گویای توانایی‌های او هستند و نیازی نیست که در دل حریفش ترس ایجاد کند.

کارلسن می‌تواند به صورت همزمان و بدون نگاه کردن در 10 مسابقه شطرنج برنده شود، اما با وجود چنین حافظه و قدرت پردازش بالا، وی در به خاطر سپردن چندان قوی نیست و به گفته خودش در بسیاری از موارد کاملا فراموشکار است. او چهره‌ها را به سختی به یاد می‌آورد و معمولا کارت‌های اعتباری، موبایل و کلید‌ها و دیگر لوازمش را گم می‌کند یا جا می‌گذارد.

کارلسن در کنار شطرنج برای برند‌های پوشاک کارهای تبلیغاتی نیز انجام می‌دهد. همچنین جی.جی. آبرام کارگردان آمریکایی نیز برای نقش شطرنج‌بازی از آینده در نسخه‌ای جدید از سری فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای به کارلسن پیشنهاد بازی داد اما به وی به این دلیل که نتوانست در زمان تصویربرداری مجوز کار آمریکا را به دست آورد، از ایفای نقش در این فیلم بازماند. درآمد وی در سال 2012 درحدود 1.2 میلیون دلار اعلام شده‌است.

شطرنج

کارلسن جوان پیش از این نیز با مدیران بزرگ و موفق جهان تکنولوژی در ارتباط بوده‌است. وی چندی پیش تصویری از خود را به همراه مارک زاکربرگ،‌بنیانگذار شرکت فیس‌بوک منتشر کرد که در آن درحال آموزش شطرنج به زاکربرگ دیده می‌شود.

کد خبر 247366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز