گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: ثبات نسبی نرخ ارز و تداوم آرامش حاکم بر بازار اقلام خوراکی، کالاهای مصرفی و محصولات صنعتی موجب تشدید روند سیر نزولی قیمت‌ها شده و مسئولان از گرایش بیشتر انجمن‌ها به درج رسمی قیمت کاهش یافته روی بسته‌بندی این محصولات خبرمی‌دهند.

 با علیرضا رفیعی، معاون کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیع سازمان حمایت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌رغم کاهش قیمت برخی اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی چرا این کاهش قیمت‌ها به‌طور رسمی روی بسته‌بندی این محصولات درج نشده است؟

این موضوع در گروه‌های کالایی مختلف متفاوت است در گروه کالایی که قیمت‌گذاری آن با سازمان حمایت بوده و به هنگام افزایش هزینه تمام‌شده تولید نیز این سازمان با بررسی اسناد تولید‌کنندگان نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده است که طبیعتا در این گروه کالایی سازمان حمایت نسبت به بازبینی برای کاهش و درج رسمی قیمت جدید کالاهایی که قبلا آنها رسما افزایش یافته اقدام کرده و در مورد بقیه اقلام کالایی که تابع نظام عرضه و تقاضا هستند نیز از طریق رسیدگی به شکایات، گزارش‌ها یا بررسی‌های میدانی بر بازگشت قیمت‌ها نظارت دارد.

بر این اساس از انجمن‌ها خواسته‌ایم که با توجه به توافق‌های قبلی و رعایت ضوابطی که قبلا براساس آن نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده بودند، اکنون نیز باید قیمت‌های کاهش یافته را روی محصولات خود درج کنند و این روند از چند هفته پیش شروع شده است.

  • قیمت بسیاری از کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیر نزولی داشته اما همچنان قیمت‌های بالاتر روی بسته‌بندی این محصولات درج می‌شود، علت چیست؟

بله، قیمت برخی اقلام عرضه شده در این فروشگاه‌ها ضربدر خورده و این کالاها با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسد. بررسی‌های معاونت بازرسی سازمان حمایت حاکی از آن است که اینگونه کاهش قیمت‌ها ناشی از رکود حاکم بر بازار بوده و تولید‌کنندگانی که قادر به فروش محصولات خود نیستند این کاهش قیمت‌ها را از محل سود واقعی و مصوب خود اعمال کرده و اعلام می‌کنند که قیمت تمام‌شده این کالاها همان قیمت‌های مصوب سازمان حمایت است. اما به‌دلیل تأمین نقدینگی و رکود حاکم بر بازار ناچار به فروش محصولات با قیمت پایین‌تر هستند.

نکته قابل توجه آن است که آثار این کاهش قیمت متوجه مصرف‌کننده نهایی خواهد شد. با توجه به خواسته‌هایی که در وزارت صنعت وجود دارد رویکرد سازمان حمایت آن است که به جای ارائه اینگونه تخفیف‌ها به فروشندگان کالا که اکنون مرسوم شده است، تولید‌کنندگان از طریق درج رسمی قیمت‌های کمتر، مصرف‌کننده را از این قیمت‌ها مطلع کرده و سود حاصل آن به مردم برسد. نکته دیگر چسبندگی قیمت‌ها به بالاست چرا که معمولا افزایش قیمت‌ها سریع‌تر از کاهش آن اتفاق می‌افتد. برای کاهش قیمت این کالاها تا زمانی که کالاهای گرانقیمت قبلی در مغازه‌ها موجود است تولید‌کنندگان کالاهای ارزان‌تر را عرضه نخواهند کرد. اما گرایش مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای ارزان‌قیمت موجب تسریع شکست قیمت‌ها خواهد شد.

  • مردم چه زمانی کاهش رسمی قیمت این اقلام را شاهد خواهند بود؟

این فرایند از چندی پیش شروع شده و طی یک تا چند هفته آینده قیمت کاهش یافته بسیاری از کالاها روی بسته‌بندی آن درج خواهد شد گرچه ممکن است تقاضای کاذب برای برخی کالاها در ایام پایانی سال این روند را کندتر کند اما مطمئنا شیب کاهش قیمت‌ها در بسیاری از کالاهای کم‌مصرف بیشتر خواهد شد. حوزه‌های تخصصی سازمان حمایت از طریق نشست با انجمن‌های تولید‌کننده که به‌صورت خودجوش خواستار درج رسمی کاهش قیمت‌ها هستند این فرایند را دنبال می‌کنند و از این پس هر هفته شاهد کاهش رسمی قیمت کالاهای مختلف در بازار خواهیم بود و به‌نظر می‌رسد تا 2هفته آینده شاهد بازگشت قیمت رسمی بسیاری از کالاهای مصرفی و اقلام خوراکی باشیم.

کد خبر 247289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز