همشهری آنلاین: این اولین سفر گروهی اعضای متنفذین به ایران محسوب می‌شود.

روز گذشته گروه موسوم به متنفذین با انتشار بیانیه‌ای با عنوان "سفر متنفذین به ایران‌ از ۶ تا ۹ بهمن" اعلام کرد: چهار تن از اعضای متنفذین در روز یک‌شنبه مصادف با ۶ بهمن ۱۳۹۲ به منظور برگزاری دیدارهایی با مقامات ایران به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، قرار است این گروه برای ادای احترام به مقام بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی(ره) نیز حضور یابند و ادای احترام کنند.

این اولین سفر گروهی اعضای متنفذین به ایران محسوب می‌شود.

اعضای این هیات که به سرپرستی کوفی عنان هستند عبارتند از: مارتی آهتی ساری، رییس‌جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل، دزموند توتو اسقف اعظم بازنشسته کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل و ارنستو زدیلو رییس جمهور پیشین مکزیک.

" متنفذین " گروهی از رهبران مستقل هستند که مرحوم نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۷ آن‌ها را گرد هم آورد تا از تجربه جمعی و نفوذ خود برای گسترش صلح، عدالت و حقوق بشر در سراسر جهان بهره بگیرند.

هدف از این بازدید سه روزه ترغیب و ترفیع روحیه از نو شکل گرفته و پذیرا برای گفت‌وگو بین ایران و جامعه‌بین‌المللی و هم‌چنین بررسی راه های گسترش همکاری در مورد مسائل منطقه اعلام شده است.

این گروه گفته‌اند: متنفذین پیشرفت‌های مثبت اخیر را فرصتی تاریخی و استراتژیک جهت پایان بخشیدن به سال‌ها خصومت میان ایران و جامعه بین‌المللی و از نو ساختن روابط بر اساس اعتماد و احترام متقابل محسوب می‌کنند. هرچند که معتقد هستند که ایجاد اعتماد نیاز به زمان دارد و باید از طریق حسن نیت و کوشش‌های مستمر دو جانبه صورت گیرد.

متنفذین با رهبران ایران به‌منظور گفت‌وگو در مورد روش‌های مسالمت‌آمیز رفع‌ کشمکش و اختلاف‌های فرقه‌ای در منطقه‌ تبادل نظر خواهند کرد.

کد خبر 247149
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز