شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین – زهره بانی: ایجاد شدن جوش یا آکنه روی پوست صورت، بازوها، پشت و ران‌ها طبیعی است اما جوش کف سر پدیده‌ای کمیاب محسوب می‌شود

جوش‌ها صرف نظر از محلی که ایجاد می‌شوند، عارضه‌ای آزار دهنده محسوب می‌شوند زیرا علاوه بر ظاهر ناخوشایند، سوزش و خارشی بعضا غیر قابل تحمل دارند.

جوش روی پوست سرعلل متفاوتی دارد که در برخی موارد حتی ممکن است باعث آسیب به ریشه مو و ریزش موها بشود.

به طور کلی می‌توان علل ایجاد جوش سر را به عوامل زیر تقسیم کرد؛

1- آکنه: در این حالت جوش‌های چرکی کف سر به علت تغییرات بلوغ و از نوع جوش‌های غرور جوانی است و شیوه درمان آنها نیز مشابه درمان جوش‌های غرور است.

2- در برخی موارد شوره سر که به ظاهر عارضه‌ای طبیعی است و بسیاری افراد به آن مبتلا می‌شوند، شکل مرضی به خود می‌گیرد و با دانه‌های قرمز و جوش‌های چرکی مقاوم به درمان همراه می‌شود که به آن درماتیت سبورئیک می‌گویند. استفاده از شامپوهای ویژه می‌تواند تا اندازه‌ای روند این بیماری را کنترل کند.

3- از دیگر عوامل ایجاد جوش‌های چرکی روی پوست سر، عدم رعایت بهداشت است که منجر به پیدایش شپش می‌شود. شپش در حقیقت انگلی است که در پوست سر ایجاد جوش‌های چرکی و خارش می‌کند. این عارضه علاوه بر آسیب‌هایی که به فرد مبتلا می‌زند به دلیل خطر انتقال باید خیلی جدی گرفته شود.

4- در ضایعه‌ای به نام فولیکولیت ریزنده که علاوه بر پدیدار شدن جوش‌های چرکی بر روی پوست سر، که به علت تنگ یا بسته شدن منافذ پوست و رشد باکتری‌ها روی پوست سر روی می‌دهد، این عارضه به ریشه مو آسیب زده و موجب ریزش موها می‌شود و به همین دلیل هم "فولیکولیت ریزنده" نام گرفته است.

acne.ygoy.com      menshair.about.com

کد خبر 246980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز