گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت ۵روز از بهمن هنوز نخستین سبد کالایی عرضه نشده و اخبار متناقضی در زمینه مشکلات اجرا، نحوه اطلاع‌رسانی و تغییر دایره مشمولین این طرح موجب سردرگمی مردم شده است.

 به‌نحوی که در چند روز گذشته برخی شهروندان با ارسال پیامک کد ملی به شماره 30000خواستار اطلاع از دریافت یا عدم‌دریافت این سبد شدند که این سامانه تنها اسامی سرپرستان و تعداد افراد هر خانوار را اعلام می‌کند. با بهمن حاجعلی، مجری طرح سبد کالایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • برخی خبرها از اعلام سامانه‌ای برای اطلاع مردم از دریافت یا عدم‌دریافت سبد کالایی حکایت دارد، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

اخبار مطرح شده در این زمینه را تکذیب می‌کنم و اینکه همه مردم بخواهند با ارسال پیامک از دریافت یا عدم‌دریافت این سبد مطلع شوند اصلا مطرح نیست.

  • اما اطلاع‌رسانی در مورد مشمولان این سبد از طریق سامانه در مصوبه هیأت دولت نیز مطرح شده است؟

اطلاع‌رسانی در مورد کم و کیف سبد کالایی جامعه هدف تعریف شده براساس مصوبه دولت، از طریق سامانه هدفمندی یارانه‌ها و روی کارتی که خانوارها از طریق آن یارانه نقدی دریافت می‌کنند صورت می‌گیرد بنابر این قرار نیست سامانه جدیدی برای این موضوع تعریف شود و اخبار مطرح شده در این زمینه را تکذیب می‌کنم، تنها در کارت هدفمندی یارانه‌های جامعه هدف مشمول طرح سبد کالایی این امکان تعریف می‌شود که با استفاده از این کارت کالا را از مراکز خرده فروشی دریافت کنند.

  • با این شرایط درصورتی که برخی افراد بخواهند مطلع شوند که مشمول این سبد کالایی خواهند بود یا خیر باید چگونه از این موضوع مطلع شوند؟

افراد مشمول این طرح شناخته شده هستند و در حال فعال کردن کارت یارانه نقدی این افراد برای دریافت سبد هستیم. همچنین نحوه اطلاع‌رسانی به همه مردم بعدا اعلام خواهد شد. قطعا در این زمینه به همه مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد و در حال بررسی راهکارهای مختلف برای اطلاع‌رسانی در این زمینه هستیم. بررسی‌ها نهایی شده و ممکن است چند موضوع را به‌طور همزمان دنبال ‌کنیم. در قدم اول سایتی را برای اطلاع مردم از دریافت یا عدم‌دریافت سبد راه‌اندازی کرده‌ایم که آدرس آن امروز اعلام خواهد شد. دوم از طریق سامانه اطلاع‌رسانی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه به همه مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد. با وجود این مردم مطمئن باشند که در زمینه دریافت یا عدم‌دریافت سبد کالایی به همه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • نخستین سبد تا چه زمانی عرضه خواهد شد؟

قبلا نیز اعلام کرده بودیم که نخستین سبد کالایی در نیمه اول بهمن‌ماه توزیع خواهد شد و این کار قطعا صورت خواهد گرفت و مطمئن باشید که این سبد حتما تا قبل از 16بهمن‌ماه امسال توزیع خواهد شد اما هنوز نمی‌توانم روز دقیق توزیع سبد مذکور را اعلام کنم.تفاوتی ندارد، آنچه مسلم است مردم تا نیمه اول بهمن‌ماه این هدیه را دریافت خواهند کرد و در مورد زمان عرضه سبد دوم نیز که طی اسفند‌ماه خواهد بود هنوز نیمه اول یا دوم مشخص نشده است.

  • برخی آماده نبودن دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه‌ها برای اجرای این طرح را عامل تأخیر در توزیع سبد می‌دانند، آیا مشکلی در این زمینه وجود دارد؟

به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد. برای عرضه این سبد از همه زیرساخت‌های موجود استفاده شده و قرار نیست سامانه، کارت یا فعالیت جدیدی برای توزیع سبد انجام شود بلکه با یک عملیات ساده زیرساخت‌های موجود در کارت هدفمندی یارانه‌ها را برای عرضه این سبد فعال خواهیم کرد.

کد خبر 246942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز