سازمان میراث فرهنگی از پیگیری ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته خودداری کرده است.

براساس گزارش ایسنا، با گذشت نزدیک به 2 سال از انتشار نخستین خبرها از تلاش مالک سرای دلگشا برای تخریب این سرای قاجاری و گذشت حدود 3‌ماه از تلاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از پیشرفت ساخت‌وساز مجتمع تجاری سرای دلگشا در عرصه و حریم کاخ جهانی گلستان، ساخت‌وساز مجتمع تجاری سرای دلگشا که نتیجه آن خروج کاخ گلستان از فهرست میراث جهانی است سرعت گرفت.

قرار است مجتمع تجاری سرای دلگشا که خود بر ویرانه‌های یک بنای تاریخی ثبت ملی شده سربرآورده است به ارتفاع 27متر برسد که این ارتفاع مغایر با ساخت‌وساز در بافت‌های تاریخی است.

براساس این گزارش، پس از آنکه دیوان عدالت اداری حکم به خروج سرای قاجاری دلگشا از فهرست آثار ملی داد، قرار شد تا ارتفاع این مجتمع 10/5متر باشد درحالی‌که اکنون شنیده شده که مالک قرار است ارتفاع این مجتمع تجاری را با 17متر افزایش ارتفاع به 27متر برساند. ساخت بنای جدید به ارتفاع 27متر در حریم کاخ جهانی‌شده گلستان تهران این بنای ثبت جهانی شده پایتخت را با خطر خروج از فهرست میراث جهانی یونسکو مواجه می‌کند.

مقایسه 2 تصویر که در فاصله 2ماه از روند ساخت مجتمع تجاری دلگشا منتشر شده بیانگر آن است که تدام ساخت‌وساز در این مجتمع سرعت گرفته است. با وجود سرعتی که پیمانکار این پروژه برای تکمیل آن دارد، محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری 22دی‌ماه به ایسنا گفته بود بیش از آنچه تاکنون برای سرای دلگشا و سرای افشار واقع در حریم کاخ جهانی گلستان انجام‌شده کاری از عهده این سازمان ساخته نیست.

دوستداران میراث فرهنگی اکنون به دیوان عدالت اداری چشم دوخته‌اند تا شاید این مرجع قضایی بتواند ارتفاع 27متری این مجتمع تجاری را به 10/5متر کاهش بدهد .

 

کد خبر 246698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز