همشهری آنلاین: آمریکا با استقبال از تصمیم بان کی مون برای پس گرفتن دعوت از ایران به منظور شرکت در کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه گفت که امیدوار است این اقدام بار دیگر توجهات را روی اهداف این کنفرانس متمرکز کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما امیدواریم که به دنبال اعلام خبر امروز (لغو دعوت از ایران) همه طرف‌ها اکنون بتوانند به تمرکز روی وظیفه‌ای که پیش رو دارند، بپردازند، یعنی پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه و آغاز پروسه‌ای برای انتقال سیاسی که باید مدت‌ها پیش در این کشور انجام می‌شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه‌ مدت کوتاهی پس از آن منتشر شد که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دعوتی را که روز یکشنبه برای ایران منتشر کرد پس می‌گیرد و حزب اپوزیسیون اصلی سوریه تهدید خود برای بایکوت کردن کنفرانس ژنو 2 را پس گرفت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگی از آمریکا در این کنفرانس که روز چهارشنبه در شهر مونتروی سوییس برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان روز دوشنبه با اعلام خبر لغو دعوت ایران از سوی بان گفت: بان کی مون همچنان از ایران می‌خواهد که با توافق‌های به عمل آمده در ژنو 1 همسو باشد.

وی افزود: با توجه به این که ایران این گزینه را انتخاب کرده که توافق‌های پیشین را نپذیرد، بان کی مون تصمیم گرفته که نشست آتی بدون شرکت ایران باشد.

ساکی پیش از آن گفته بود که دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو باید لغو شود، مگر این که تهران به طور علنی اعلام کند که از اجرای کامل توافق ژنو 1 در سال 2012 حمایت می‌کند.

کد خبر 246579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز