مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که پزشکان زانوهایی زنی را که از درد مفصلی شدید شکایت داشت با رادیوگرافی بررسی کردند، معدنی از طلا یافتند: صدها سوزن طلایی ریز طب سوزنی در بافت‌های او رها شده بود.

needle

به گزارش لایو ساینس این زن ۶۵ ساله اهل کره جنوبی پیش از این دچار آرتروز - عارضه‌ای که در آن تخریب غضروف و استخوان‌های درون مفاصل باعث درد و خشکی آنها می‌شود- تشخیص داده شده بود.

اما به گفته پزشکانی که هفته گذشته شرح حال این زن را در ژونال پزشکی نیوانگند منتشر کرده‌‌‌اند، هنگامی که داروهای ضددرد و ضدالتهابی نتوانستند درد زانوهایش را بهبود بخشند و تنها باعث ناراحتی معده‌‌اش شدند، او به طب سوزنی روی آورد.

طب سوزنی یک شیوه پزشکی جایگزین است که در آن از سوزن‌هایی استفاده می‌شود که ادعا می‌شود نقاط معینی از بدن را تحریک می‌کنند و به این ترتیب باعث تسکین یافتن درد یا درمان بیماری‌های گوناگون می‌شوند.

بر اساس این گزارش در درمان این زن با طب سوزنی، سوزن‌ها که ظاهرا از طلا ساخته شده بودند، عامدانه در بافت‌های او به جا گذاشته شدند تا تحریک ادعایی تداوم یابد.

اما به گفته دکتر علی گرمازی، استاد رادیولوژی در دانشگاه بوستون که در گزارش این مورد شرکت نداشته است، به جای گذاشتن سوزن یا هر چیز دیگری درون بدن فکر درستی نیست. به گفته او اجسام خارجی که درون بدن به جای می‌مانند باعث التهاب، آبسه و عفونت می‌شوند.

وجود این سوزن‌ها همچنین مانع خواندن عکس‌های رادیوگرافی بوسیله دکتر می‌شود. گرمازی گفت:«این سوزن‌ها بخش‌هایی از آناتومی را می‌‌پوشانند.» او گفت: «بدن می‌خواهد از دست این اجسام خارجی راحت شود، بنابراین سازوکارهای دفاعی را به راه می‌اندازد، از جمله التهاب و تشکیل بافت فیبری به دور آن جسم.»

سوزن‌های به جا مانده درون بدن ممکن است مشکلات دیگری هم ایجاد کنند. گرمازی گفت: «این بیمار نمی‌تواند ام آر آی انجام دهد، زیرا سوزن‌های به جا مانده در بدنش ممکن است حرکت کنند، و باعث آسیب شریان‌ها شوند.»

شواهد چندانی درباره تاثیربخشی واقعی طب سوزنی در درمان بیماری‌ها وجود ندارد. اما بر اساس این گزارش این شیوه به طور گسترده‌ای برای درمان درد مفاصل به کار می‌رود، و فروبردن سوزن‌های طلایی استریل در اطراف مفصل یک درمان رایج در کشورهای آسیایی است.

کد خبر 245954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز