سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: اخیرا یکی از مشاوران رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای گفته بود دولت دهم مین‌های متعددی برای دولت یازدهم کاشته است که برخی آنها منفجر شده و برخی نیز در حال منفجر شدن است.

او مثال زده بود که واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا وسیما و هدفمندی یارانه‌ها نمونه‌هایی از این مین‌ها هستند.با انتشار برخی خبرها در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشخص می‌شود که هنوز مین‌هایی دیگری هم وجود دارد که احتمالا بعدا منفجر خواهد شد. اما یک نمونه از آنها کشف شده که البته هنوز خنثی نشده و بعید است کسی در وزارت علوم و حتی هیأت وزیران بتواند آن را خنثی کند.

براساس گزارشی که اخیرا منتشر شد و تکذیب هم نشده است در نخستین نشست مشترک وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نمایندگان استان‌ها، مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در دوره قبل، 3هزار نفر بدون آزمون وارد دوره دکتری شده‌اند. این بدان معنا ست که حدود یک سوم ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های دولتی در مقطع دکترا، بدون هیچ‌گونه آزمونی وارد دانشگاه شده‌اند.

هر چند هیچ مقام مسئولی در این‌باره توضیح ارائه نداده است اما صورت مسئله کاملا روشن است.از همان چند سال پیش به این سو که شیوه ورود به دوره‌های دکتری و نحوه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه‌ها تغییر کرد، می‌شد حدس زد که در پشت پرده این تغییر و تحولات غیرمنطقی و غیرعلمی، نیات و اهداف دیگری پنهان شده است.

آخر در کجای دنیا و براساس کدام عرف آکادمیک، کنکور دکتری را تستی می‌کنند؟ کدام کشور دنیا آزمون دکتری را به‌صورت متمرکز برگزار می‌کند؟ در تمام دنیا به‌ویژه کشورهای پیشرفته رسم بر این است که هر دانشگاهی، به‌صورت غیرمتمرکز آزمون دکتری برگزار کرده و پس از انجام مصاحبه، دانشجویان مورد نظرش را گزینش کرده و هر دانشجو تحت نظر یک استاد تمام، دوره دکتری را طی کرده و در نهایت همان استاد صلاحیت اعطای مدرک دکتری دانشجوی خودش را تأیید کرده و دانشگاه به آن دانشجو مدرک اعطا می‌کند.

تعداد دانشجویان دکتری در هر دانشگاه براساس ظرفیت‌های آن دانشگاه ازجمله استاد متخصص، امکانات آموزشی و تحقیقاتی تعیین می‌شود. در گذشته نه چندان دور نیز این رویه در دانشگاه‌های دولتی و آزاد در ایران انجام می‌شد اما برخی‌ها که امکان نفوذ افراد مورد نظر خود را به سیستم آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی نداشتند با انجام تغییرات وسیع در سیستم آزمون ورودی دانشگاه‌ها درصدد برآمدند تا نسلی از هواداران خود را وارد دانشگاه‌ها کرده و طی یک پروسه چند ساله، با فارغ‌التحصیل شدن آنها، استادان غیرهمسو با خود را از نظام آموزش عالی حذف کرده و افراد مورد نظر خود را به اسم استاد به دانشگاه‌ها تحمیل کنند.

پذیرش 3هزار دانشجوی دکتری بدون آزمون و از طریق شیوه‌های مختلفی که به شعبده بازی شبیه است، در همین چارچوب قابل ارزیابی است. این همان مینی است که بر سر راه دولت یازدهم کاشته است و تغییر این وضعیت به راحتی امکان پذیر نیست. ظاهرا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز هنوز در قبال این رخداد واکنشی نشان نداده است. اگر این اتفاق در هر کشور دیگری رخ می‌داد مسئولان مربوطه به دادگاه احضار شده و صلاحیت افرادی که به‌عنوان دانشجو به دانشگاه‌ها تحمیل شده‌اند لغو می‌شد.

در دنیا حتی اگر ثابت شود یک فرد در پایان نامه دکترایش برداشت غیرمجاز از منابع علمی داشته با او برخورد می‌شود و گذشت زمان نیز تأثیری در وضعیت او ندارد. اکنون افکار عمومی انتظار دارد اقدام مناسبی در مورد این اتفاق در نظام آموزش عالی کشور انجام شود.

کد خبر 245929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز