کرمانشاه - خبرنگار همشهری: استان کرمانشاه از سمت غرب بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که براساس آمارها بیش از دو سوم این مرز، آلوده به مین و تلههای انفجاری دوران جنگ است که با گذشت حدود ۲۵ سال از پایان آن هنوز هم قربانی میگیرد.

 زمینهای آلوده به مین؛ مانع بازگشت مهاجران جنگ

16 میلیون مین میراث 8سال جنگ تحمیلی در بیش از 4 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی مناطق مرزی است. این مینها و تلههای انفجاری عمل نکرده موجب شدهاند که با وجود پایان جنگ، کرمانشاه همچنان قربانی بدهدو خسارتهای بسیاری به مردم این منطقه وارد شود.

از سال 90 تاکنون در شهرستان قصرشیرین که بیشترین تراکم این مواد انفجاری را دارد 84 انفجار رخ داده است که بر اثر آنها 10 نفر جان خود را از دست دادند و 67 نفر نیز مجروح شدند. در این حوادث 21 خودرو نیز از بین رفته است. از سال گذشته اما گفته شد که مناطق مرزی پاکسازی شدهاند و جشنی هم برگزار شد، جشنی که در بسیاری از ساکنان مناطق مرزی که سالهاست از دیار خود مهاجرت کردهاند امید به بازگشت را افزایش داد اما اتفاقاتی که در یک سال اخیر افتاده است باز هم موجب تردید آنها برای سکونت در مرزها شد. به هر روی بیشتر قربانیان مین، ساکنان و اهالی محلی مناطق مرزی یا عشایر هستند که در زمان کشاورزی یا رفت دچار حادثه میشوند. شاید یک مین نیز در مناطق جنگی وجود نداشته باشد اما احتمال انفجار مین تهدید جدی علیه امنیت ذهنی و فکری شهروندان این مناطق است.

اکنون یکسال از برگزاری جشن پاکسازی عمومی اراضی آلوده به مین استان میگذرد،جشنی کهگویی فقط باید برگزار میشد، چرا که بر اساس آنچه در این یک سال در مرزهای کرمانشاه رخ داده است هیچ موضوعیتی نداشت و زمینهای کرمانشاه هنوز مین دارند و قربانی میگیرند. چنانکه از ابتدای امسال تاکنون فقط در قصرشیرین 21 حادثه انفجار مین رخ داده است و 3 نفر کشته و 11نفر نیز مجروح شدهاند.البته مسئولان و متولیان پاکسازی اراضی آلوده به مین پس از برگزاری جشن هم تأکید داشتند که این جشن به معنای پایان کار و پاکسازی کامل اراضی نیست، چرا که هرگز امکان پاکسازی صددرصدی اراضی وجود ندارد.

اما از سوی دیگر معاون پارلمانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح میگوید: تاکنون 60درصد از اراضی آلوده به مین در مرزها پاکسازی شده است و 40درصد باقی مانده در استانهای ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی قرار دارند که در هر 5 استان عملیات پاکسازی عمومی به پایان رسیده است و بررسی مجدد مناطق عمومی در دستور کار است. «رضا طلایی نیک» میافزاید: پاکسازی در 2 مرحله عمومی در عمق 30 سانتیمتر و مرحله بعدی در نقاط خاص پاکسازی عمقی باید صورت گیرد که در این زمینه 5 قرارگاه از سوی مرکز مینزدایی کشور وابسته به وزارت دفاع در این استانها دایر شده است و اکیپهای مینزدایی نیز در صورت نیاز در این مناطق تقویت خواهند شد.

همچنین به گفته رئیس مرکز مینزدایی کشور، در استان کرمانشاه 700 هزار هکتار از اراضی به مین و مواد منفجره آلوده شده است که پاکسازی عمومی این میزان اراضی از سال 85 کار به وزارت دفاع محول شد که تلاشهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.سردار «امیر احمدی» گفت: مأموریت وزارت دفاع با استقرار اکیپهای خنثیسازی مین در منطقه باوجود برگزاری جشن پاکسازی عمومی با شدت بیشتری دنبال میشود.

وی تأکید کرد: در سال 90 تعداد 198 هزار مین، سال 91 تعداد 88 هزار مین و امسال نیز 14 هزار مین از اراضی آلوده به مین شهرستان قصرشیرین جمعآوری شده است. در این راه تعدادی از نیروهای پاکسازی نیز شهید و تعداد زیادی نیز زخمی شدهاند. وی اضافه میکند: اینک اکیپهای پاکسازی مرکز مینزدایی مأموریت خود را برای پاکسازی عمقی و بازنگری در 80 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین استان کرمانشاه تا عمق 80 سانتیمتری و به بیانی دیگر پاکسازی مکانیزه و عملیات کوبش را در دستور کار دارند.

رئیس مرکز مینزدایی کشور معتقد است: این مأموریت تا زمانی که کوچکترین اثری از مینهای بهجای مانده از جنگ تحمیلی در منطقه باقی باشد، استمرار خواهد داشت. مردم مناطق مرزی استان بهویژه شهرستان قصرشیرین امیدوارند روزی بتوانند با اطمینان خاطر در اراضی کشاورزیشان در روستاهای حریم مرز بدون اینکه کوچکترین آسیب جانی و مادی ببینند، تردد کنند.

اینک که مجوز درجاسازی 34 روستای بازسازی نشده قصرشیرین در مرزهای این شهرستان با عراق صادر شده است و امید زیادی به بازگشت مردم و اهالی این روستاها وجود دارد، تنها نگرانی مردم پاکسازی کامل و عمقی اراضی از وجود مین و مواد منفجره است که تهدیدی برای سلامت و امنیت مردم است.

کد خبر 245755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز