دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کوچک اما مغذی. ساده اما پرفایده. بله عدس را می‌گوییم. همان که با آن عدسی، عدس‌پلو و غذاهای دیگر می‌پزید و شاید بدون توجه به خواص آن میل می‌کنید.

۶ دلیل خوب برای خوردن عدس

البته عدس یکی از آن مواد غذایی معروف و پرطرفداری است که همه کمابیش از خواص آن مطلع هستند. می‌خواهیم در این مطلب چند دلیل خوب بیاوریم که یادتان باشد در تهیه‌ی انواع غذاها از سوپ و آش گرفته تا رشته‌پلو و غیره از آن استفاده کنید. لطفاً با ما همراه باشید.


عدس اساسی سیرتان می‌کند

عدس نیز مانند اعضای دیگر خانواده‌ی حبوبات شاخص گلیسمی پایینی دارد. یعنی اینکه قند خون را با جهش ناگهانی مواجه نمی‌کند. در واقع اینکه به کندی هضم می‌شود و سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. همین هم باعث می‌شود از پرخوری و ریزه‌خواری دور باشید.

عدس: با یبوست مقابله می‌کند

هر 100 گرم عدس 5 گرم فیبر دارد که حدود یک چهارم نیاز روزانه‌ی ما را تامین می‌کند. اگر از مشکل یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این ماده‌ی غذایی اعتماد کنید. البته حواستان باشد که عدس حاوی میزان قابل‌توجهی فیبرهای غیر محلول در آب می‌باشد که مصرف زیاد آن باعث تحریک روده‌ها می‌شود. اگر زیاد نفخ می‌کنید نیز در مصرف حبوبات احتیاط کنید. برای کاهش این مشکل می‌توانید قبل از مصرف آن‌ها را در آب بخیسانید.

عدس: آهن بزنید

هر 100 گرم از این ماده‌ی غذایی حاوی حدود 3 میلی‌گرم آهن است. شاید به نظر زیاد نیاید اما برای همه به ویژه خانم‌های جوانی که در سن باروری هستند و به دلیل عادت ماهیانه خون از دست می‌دهند بسیار مفید است به خاطر اینکه کمک می‌کند تا آهن بیشتری جذب کنند.

توجه داشته باشید که آهن موجود در عدس آهن گیاهی محسوب می‌شود که کمتر از آهن حیوانی جذب بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم برای جذب حداکثری آهن آن ویتامین C هم مصرف کنید. به عنوان مثال عدس را پخته و به سالاد سبزیجاتتان اضافه کنید و آن را با سرکه و لیموترش میل کنید.

عدس خوش‌اخلاقتان می‌کند

عدس حاوی تمام ویتامین‌های خانواده B می‌باشد. این ویتامین‌ها ضداسترس‌های فوق‌العاده‌ای هستند. برای همین اگر استرستان زیاد است هر چه بیشتر از این مواد غذایی بهره ببرید. خوشبختانه ویتامین‌های گروه B مانند منیزیم موجود آن در برای بهبود خلق و خوی ما مفید است. در واقع همکاری منیزیم و ویتامین B6 برای اینکه استرس را ناکار کند و خلق و خویتان را بهتر کند فوق‌العاده است.

عدس برای مقابله با کلسترول بد خون

عدس نیز مانند چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های خانواده‌ی کاتچین‌ها می‌باشد. میزان این آنتی‌اکسیدان‌ها زمانی که عدس‌ها را خیس کرده و بپزید بیشتر می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها با کلسترول بالا مقابله کرده و به این ترتیب خدمت زیادی به قلب می‌کنند.

به عقیده‌ی متخصصان عدس نیز به اندازه‌ی میوه‌های قرمز یا چای (و حتی بیشتر از آن‌ها) منبع آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب می‌باشد. پس برای تنظیم کلسترول خون و حفظ سلامت قلبتان عدس میل کنید.

عدس: منبع پروتئین‌هایی ارزان‌تر از گوشت

عدس نیز مانند بقیه‌ی حبوبات منبع خوب پروتئین‌ها محسوب می‌شود. 100 گرم عدس به اندازه‌ی 100 گرم گوشت پروتئین دارد با این تفاوت که چربی‌های مضر وارد بدنتان نمی‌کند. برای همین هم عدس یک انتخاب سالم برای محدود کردن پروتئین‌های حیوانی و کاهش اسیدهای چرب اشباع شده است که درعین‌حال هوای جیب را دارد.

می‌توانید شب‌ها به جای گوشت از عدس استفاده کنید. 40 تا 50 گرم عدس خام به همراه سبزیجات دیگر بهترین انتخاب است. توجه داشته باشید از آنجایی که عدس حاوی اسیدآمینه‌ی ضروری متیونین نیست لازم است که آن را به همراه غلات کامل میل کنید.

منبع: تبیان

کد خبر 245698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز