دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

گروه سرزمین: مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرسی آلوده به آفت زغالی بلوط هستند، گفت: این مناطق دیگر قابل احیا نبوده و باید ۱۸میلیون اصله درخت بلوط قطع شود.


شیرین ابوالقاسمی قطع درختان آلوده را تنها راه کنترل بیماری زغالی بلوط دانست و افزود: براساس دیدگاه کارشناسان بین‌المللی و نظر قطعی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در کمیسیون امور زیربنایی دولت مطرح شد، قطع درختان آلوده تنها کاری است که می‌توانیم برای کنترل روند نابودی جنگل‌های زاگرسی انجام دهیم.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس در حالی قطع درختان آلوده را تنها راه کنترل روند نابودی جنگل‌های مبتلا به آفت عنوان می‌کند که بیم آن می‌رود به بهانه قطع این درختان، سایر گونه‌های سالم هم قربانی شوند. این نکته‌ای است که دکتر هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگلبانی ایران در گفت‌وگو با همشهری برآن تأکید کرد و هشدار داد سازمان جنگل‌ها و مراتع باید پیش از هر چیز سازوکار علمی و فنی تعریف‌شده‌ای برای قطع گونه‌های آلوده و خروج آنها از جنگل تعریف کند تا راه هرگونه سوء‌استفاده احتمالی بسته شود.

درعین حال ابوالقاسمی می‌گوید که بحث‌های احیایی جنگل‌ها باید پس از پروژه‌های بهداشتی پیگیری و پیش از آن باید بسترهای لازم فراهم شود. وی درخصوص احیای مناطق ازدست‌رفته، اظهار کرد: کاشت گونه‌ها باید از طریق بذر انجام گیرد. اما به‌دلیل اینکه جنگل‌های ایران به جز بخش‌هایی کوچک، از طریق شاخه‌زادی تکثیر می‌شوند، نمی‌توانیم این کار را به‌خوبی انجام دهیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: به‌دلیل وجود دام، حتی اگر دانه بلوطی جوانه بزند، بلافاصله خورده شده و نمی‌تواند رشد کند. از سویی به‌دلیل بیماری زغالی بلوط، برگی در درختان باقی نمانده که هوموس ایجاد کرده و دانه‌های بلوط زیر آنها رشد کند.به گفته وی طی 3 سال، یک‌میلیون و 132هزار هکتار از 6‌میلیون هکتار مساحت جنگل‌های زاگرسی به کلی نابود شده و اگر این روند ادامه پیدا کند، به‌زودی زود شاهد بیابان زاگرسی به جای جنگل‌های زاگرسی خواهیم بود.

مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرسی درخصوص مشارکت مردم و تغییر رویه نابودی جنگل‌ها به‌دلیل اقدامات کشاورزی، دامپروری و قطع درختان برای تهیه هیزم، اظهار کرد: خوشبختانه مردم نیز به عواقب نابودی جنگل‌ها آگاه شده و داوطلبانه در مناطقی برای کاشت بذر بلوط اقدام کرده‌اند و در سطح پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس نیز کلاس‌های آموزشی برای آگاهی مردم برگزار می‌شود تا ذهن بچه‌ها را از کودکی به این موضوع معطوف کنیم.

کد خبر 245697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز