یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار هکتار از محدوده پایلوت طرح حفاظت از زاگرس مرکزی به آفت سوسک چوب خوار آلوده شده است.

سوسک‌های چوب خوار جنگل‌های زاگرس

به گزارش ایرنا، چندی پیش سوسک‌های چوب خوار به درختان بلوط منطقه زاگرس حمله کردند .تداوم این حمله موجب از بین رفتن کامل این درختان خواهد شد.

شیرین ابوالقاسمی افزود: هم اکنون درختان بلوط در سه منطقه پایلوت اجرای پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی شامل استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و حاشیه استان فارس در دشت بم به آفت سوسک چوب خوار آلوده شده‌اند.

ابوالقاسمی در مورد علت به وجود آمدن سوسک‌های چوب خوار توضیح داد: علت اصلی بروز این سوسک‌ها نوعی قارچ به نام ˈقارچ زغالی بلوطیˈ است که با حمله به درخت باعث ضعیف شدن آن می‌شود و در نتیجه درخت توان غذا سازی خود را از دست می‌دهد و کم کم ناتوان می‌شود از این رو زمینه برای حمله سوسک‌های چوب خوار فراهم می‌شود.

وی افزود: این سوسک‌ها در بدنه درخت تخم ریزی می‌کنند و وقتی تخم به لارو تبدیل شد از درون تنه درخت تغذیه می‌کنند و به مرور موجب پوک شدن درخت و در نهایت افتادن آن می‌شوند . این درختان توسط انسان بریده و به ذغال تبدیل می‌شود زیرا دراین شرایط تنها کاربرد آن تهیه ذغال است.

ابوالقاسمی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولی حفاظت از جنگل‌ها برای مقابله با این سوسک از مجامع بین المللی و همچنین نهادهای علمی داخلی درخواست کمک کرده است ولی مطالعات علمی نشان می‌دهد که هیچ راهی جز قطع کامل و سوزاندن درخت وجود ندارد.

وی گفت: بر اساس آمار ارایه شده توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع، سوسک‌های چوب خوار مساحتی حدود یک میلیون و 130 هزار هکتار در 7 استان کشور را درگیر کرده‌اند، درختان بلوط استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و بخشی از اصفهان با این پدیده درگیر هستند.

مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی افزود: خشکسالی، کشت زیر اشکوب (دامنه جنگل) وجود دام، ریزگردها و شرایط آب و هوایی علت بروز قارچ زغالی بلوطی و در نهایت حمله سوسک‌های چوب خوار است.

وی گفت: متولی حفاظت از جنگل‌ها‌، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و سازمان حفاظت محیط زیست کار پایش و نظارت را انجام می‌دهد.

ابوالقاسمی تاکید کرد که تنها راه مقابله با این آفت قطع و آتش زدن درخت مبتلا است. این در حالی است که انجام عملیات باز کاشت این درختان هم به زمان زیادی نیاز دارد و اکنون تنها کارایی درختان مبتلا تبدیل شدن به زغال است.

پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با هدف همسو کردن حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از فعالیت‌های بخش های کشاورزی، جنگلداری، مراتع، آب و گردشگری این منطقه در محدوده ای به وسعت دو میلیون و 500 هزار هکتار اجرا می‌شود.

این پروژه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های بین المللی چون برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) انجام می‌شود.

کد خبر 245625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز