ترجمه- لادن بهبودی: مرگ نلسون ماندلا رهبر آفریقای جنوبی، گذشته و آینده این کشور را در راس اخبار و گزارش‌های جهان قرار داد.

ادریس البا در« راه طولانی آزادی» نقش ماندلا را ایفا می‌کند.

اما صنعت سینما از زمان پایان رژیم نژادپرستی آپارتاید بیش از پیش تحت‌تأثیر این شخصیت بود؛ کسی که او را به نام‌هایی چون زوسا، مادیبا، تاتا و پدر ملت می‌شناسند. در خود آفریقای جنوبی هم صنعت فیلمسازی پس از تغییرات سیاسی رشد زیادی کرد که نمونه‌هایی از آن تاسیس استودیوی فیلمسازی کیپ تاون، بالا رفتن انگیزه و کیفیت ساخت فیلم‌ها در داخل و جذب تولید پروژه‌های بزرگ هالیوود است که از میان آنها می‌توان به فیلم سینمایی «شکست‌‌ناپذیر» محصول 2009به کارگردانی کلینت ایستوود و بازی مورگان فریمن در نقش ماندلا، فیلم‌های «خانه امن» محصول 2012با بازی دنزل واشنگتن و رایان رینولدز و «مک دیوانه» با بازی تام هاردی و چارلیز ترون اشاره کرد که تمام فیلم‌ها در آفریقای جنوبی فیلمبرداری شدند.

حتی سریال‌های تلویزیونی هم به آفریقای جنوبی رو آورده‌اند. سریال جدید Black Sails ساخته مایکل بی ‌هم‌اکنون توسط استودیوهای فیلمسازی کیپ تاون تهیه و تولید می‌شود. اختتامیه جشنواره معتبر کن با نمایش فیلم سینمایی «زولو» هم یکی دیگر از جدیدترین دستاوردهای آفریقای جنوبی در صنعت فیلمسازی بود. در این فیلم که فیلمنامه آن توسط ژولین راپنو نوشته و تمامی سکانس‌های آن در آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده، اورلاندو بلوم و فارست ویتکر نقش 2 پلیس را ایفا کرده‌اند که در آخرین روزهای حکومت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در مورد یک جنایت تحقیق می‌کنند.

علاوه بر گرایش تولیدات سینمای جهان به آفریقای جنوبی،حتی در این کشورنیز در سال‌های اخیر شاهد رشد فیلمسازان بومی بوده‌ایم. مایکل آرت تهیه‌کننده فیلم در آفریقای جنوبی و مدیر اسپایدر فیلمز در این مورد می‌گوید: ظهورنلسون‌ماندلا منادی دوره جدید خلاقیت در صنعت سینما در آفریقای جنوبی و ساخت فیلم‌های مطرح در این کشور شد. تا قبل از اتمام دوره آپارتاید فیلمسازی‌ تنها مختص جامعه کوچک سفید پوست این کشور بود و از دید آنها به وقایع نگاه می‌شد اما طی 20سال گذشته فیلمسازی‌ رشد پیدا کرده و تعداد فیلم‌های جالب توجهی تولید شده است.

البته هالیوود همچنان بر سینمای آفریقای جنوبی تسلط دارد ولی سهم فیلم‌ها و تولیدات داخلی که در گذشته کمتر از 5درصد از فروش سالانه سینماهای آفریقای جنوبی بود اکنون به رقم 11درصد رسیده است که فیلمسازان آفریقای جنوبی امیدوارند این سهم را بیشتر کنند. نخستین فیلم آفریقای جنوبی که نامزد دریافت جایزه اسکار شد فیلم «گذشته» بود که سال 2004ساخته شد. یک سال بعد این کشور توانست نخستین اسکار تاریخ سینمای خود را در همین رشته برای فیلم توتسی که به زبان آفریقایی ساخته شده بود به‌دست آورد. به گفته تهیه‌کنندگان سینمای آفریقای جنوبی از نظر اقتصادی تعهد ماندلا به رشد صنعت فیلمسازی در این کشور موجب بروز خلاقیت‌های جدید در این عرصه شده است. ضمن اینکه اگر روحیه خلاق و میراث قصه‌گویی ماندلا نبود سینمای این کشور حرف چندانی برای گفتن نداشت.

اما هنوز چالش‌های متعددی برای رشد سینمای این کشور به‌خصوص در جذب سرمایه‌های هالیوود وجود دارد. یکی از این چالش‌های مهم زبان فیلم‌هاست. فیلم‌های هالیوودی برای رقابت در جدول فروش فیلم‌ها در آفریقای جنوبی و پیدا کردن مخاطب در کشوری که 11زبان بومی در آن صحبت می‌شود در مقایسه با تولیدات بومی در این کشور رقابت سختی دارند. این فیلم‌ها به سختی می‌توانند هزینه خود را از فروش در آفریقای جنوبی جبران کنند.استودیو انیمیشن‌سازی تریگر فیش در آفریقای جنوبی که استوارت فارست ریاست آن را بر عهده دارد و آن را پیکسار آفریقای جنوبی می‌نامند، به افق‌های بالاتر نگاه می‌کند. نخستین محصول این شرکت به نام Zambezia با صدای ساموئل ال جکسون دوبله شد و نه‌تنها در آفریقا بلکه در دیگر کشورها موفقیت‌هایی به‌دست آورد که در صنعت فیلمسازی این کشور در 30سال گذشته بی‌سابقه بود.

جدیدترین محصول شرکت انیمیشن‌سازی تریگر فیش هم «کومبا» نام دارد که ستاره‌هایی چون لیام نیسن، لارنس فیش بورن و استیو بوچمی صداپیشگان آن هستند. فارست در گفت‌وگوی خود با هالیوود ریپورتر بعد از مرگ ماندلا چنین گفته است: غیرممکن است بتوان تأثیری را که ماندلا بر فرهنگ مردم آفریقا و افتخارهای این مردم داشت تخمین زد. این جریان در داستان‌های ما هم تأثیر داشته و اکنون جهان صدای جدید را می‌شنود و این میراث ماندلاست. زاما موسی، رئیس بنیاد ملی فیلم و ویدئوی آفریقای جنوبی نیز معتقد است: مادیبا سهمی بسزا در تغییرات در آفریقای جنوبی داشته و اکنون مردم ما، آزاد می‌توانند داستان آفریقای جنوبی را بیان کنند. خیلی از داستان‌ها مربوط به میراث اوست؛ «نامه‌ای به نلسون ماندلا»، «آزادی ماندلا» و «راه طولانی به سوی آزادی» جدیدترین آثاری هستند که در تجلیل از زندگی ماندلا ساخته شده‌اند. همه فیلمسازان باید راه تکریم و زنده نگه داشتن نام ماندلا را ادامه دهند تا نسل‌های آینده او را به‌خاطر داشته باشند.

فیلم سینمایی «ماندلا: راه طولانی آزادی» جدیدترین فیلمی است که در مورد زندگی ماندلا ساخته شده و ادریس البا و نومی هریس در آن بازی می‌کنند. تهیه‌کننده این فیلم آنانت سینگ اهل آفریقای جنوبی است که اکران فیلمش تاکنون با استقبال فراوانی همراه بوده است. این فیلم به کارگردانی جاستین چدویک با بودجه 35میلیون دلاری ساخته شد که در مقایسه با رقم متوسط 1/7میلیون دلاری برای تولیدات محلی رقمی بسیار بالا بود. سینگ فیلم را ستایش درخوری از ماندلا می‌داند و می‌گوید: خوشحالیم که در مراحل تولید فیلم با افراد زیادی برخورد کردیم که مانند ما به ماندلا احساس و اشتیاق داشتند.اکنون بعد از مرگ ماندلا فیلمسازان معتقدند آنچه مهم است میراث ماندلاست که جوانان آفریقای جنوبی باید آن را با در اختیار گرفتن سرنوشت خود نگه دارند و هنرمندان و به‌ویژه فیلمسازان بتوانند از فرصت‌های جدید برای بازگویی داستان خود در صحنه جهانی استفاده کنند.

برگرفته از هالیوود ریپورتر 16دسامبر 2013

کد خبر 245136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز