همشهری آنلاین: استاد سیدفرید قاسمی حاصل تلاش ۴۰ ساله خود در راه فراهم‌آوری و جذب مطبوعات ایران و جهان را در قالب مجموعه‌ای کم‌نظیر افزون بر ۲ هزار عنوان از نشریه‌های تاریخ مطبوعات ایران به آرشیو بزرگ مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا کرد.

سیدفرید قاسمی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی گفت: از نکته‌های حائز اهمیت در این مجموعه، وجود شماره نخست نشریه کاغذ اخبار و نخستین نشریه ادواری ایران بوده که به همت میرزا صالح شیرازی در سال 1253 قمری منتشر شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: دومین نشریه ادواری ایران با نام زاهر یرادی باهرا نیز که در سال 1265 قمری به زبان آشوری در ارومیه چاپ شده است در این مجموعه قرار دارد.

وی وجود مجموعه نشریه‌های لرستان را که از حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه استاد قاسمی است، از دیگر مزایای این مجموعه اهدایی عنوان کرد و افزود: بیش از 200 عنوان نشریه مربوط به استان لرستان در این مجموعه وجود دارد که سبب شده آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به غنی‌ترین آرشیو مطبوعات لرستان‌شناسی تبدیل شود.

زاهدی با بیان این‌که این مجموعه که مراحل فنی و آماده‌سازی را طی می‌کند، پس از انتشار فهرست، آماده بهره‌برداری پژوهشگران خواهد بود، اضافه کرد: این مجموعه با یاری استاد سیدفرید قاسمی برای تکمیل، در کنار دیگر مجموعه‌های آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به یکی از بی‌بدیل‌ترین آرشیوهای تاریخ مطبوعات ایران تبدیل خواهد شد.

وی گفت: آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی طی بیش از سه دهه فعالیت مستقل، موفق به جذب و آرشیو بیش از 20 هزار عنوان نشریه، شامل بیش از یک میلیون و 500 هزار نسخه شده که از حیث تعداد عناوین، حائز رتبه نخست در بین آرشیوهای مطبوعاتی ایران است.

کد خبر 245091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز