پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بسیاری از سازمان‌ها و مدیران به اهمیت استقرار نظام‌های مدیریت عملکرد و کنترل مدیریتی واقف هستند.

شاخص‌های کلیدی برای مدیران

ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به منظور آگاهی از عملکرد سازمان و ارائه بازخورهای لازم جهت بهبود و ارتقای عملکرد سازمانی به انجام می‌رسد. از این رو استقرار نظام کنترل و ارزیابی عملکرد عاملی حیاتی برای پیاده‌سازی موثر استراتژی‌های سازمان محسوب می‌شود.

کتاب مرجع شاخص‌‌‌های کلیدی ارزیابی عملکرد سازمان، با هدف آشنایی همه مدیرانی تهیه شده است که می‌خواهند وضعیت عملکرد واحدهای مختلف شرکت خود را بدانند.

در این کتاب علاوه بر شاخص‌های عمومی عملکرد سازمان، شاخص‌های خاص ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف شامل حسابداری، مالی، مهندسی، لجستیک، تولید، بازاریابی و فروش ارایه شده است.

به گفته ناشر کتاب، شاخص‌های مطرح شده نه تنها بعد مالی سازمان را پوشش می‌دهند، بلکه کارایی، اثربخشی، ظرفیت و سهم بازار شرکت را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

از اینرو مدیران می‌توانند با استفاده از این شاخص‌ها براساس ارزیابی مقدار شاخص در مقاطع زمانی خاص و یا دنبال کردن روند شاخص‌ها در طول زمان، سکان هدایت شرکت‌های خود را در دست گرفته و در مسیر صحیح قرار دهند و در شرایط کسب و کار رقابتی و چالش زای کنونی، اثر تصمیمات راهبردی خود را ارزیابی کرده و تصمیمات مناسب را در زمان مناسب اتخاذ نمایند.

کتاب مرجع شاخص‌‌‌های کلیدی ارزیابی عملکرد سازمان، عنوان اثری است از استیون براگ که به کوشش محسن قره‌خانی و حسین صانعی به فارسی برگردانده شده‌است.

این کتاب در 14 فصل به همراه یک پیوست و یک واژنامه تخصصی منتشر شده است.

چهار فصل نخست کتاب، به مباحث مرتبط با شاخص‌های بهره‌برداری دارایی، شاخص‌‌های عملکرد عملیاتی،‌ شاخص‌های جریان نقدی و شاخص‌های نقدینگی پرداخته و مفاهیمی مانند نسبت فروش به سرمایه در گردش،‌ نسبت فروش به هزینه‌های عمومی و اداری،‌ حاشیه سود فروش و نسبت جریان نقدی به بدهی را بررسی می‌کنند.

براساس مطالب این کتاب، واحد‌های مختلف کسب‌ و کار همواره اطلاعاتی تولید می‌کنند که مدیریت می‌تواند از آن‌ها برای ارزیابی عملکرد سازمان استفاده کند. این اطلاعات ممکن است مربوط به عملیات درونی واحدها، شرایط مالی کل شرکت یا عملکرد تامین‌کنندگان و مشتریان شرکت باشد.

فصل‌های پنجم تا هشتم این کتاب نیز به شاخص‌های ساختار سرمایه و توانگری مالی،‌ شاخص‌های بازدهی سرمایه‌گذاری،‌ شاخص‌های عملکرد بازار و شاخص‌های واحد مالی و حسابداری اشاره دارند. نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام،‌ ارزش افزوده اقتصادی،‌ نسبت بازدهی سود تقسیمی،‌ نسبت ارزش سازمان به درآمد و زمان لازم برای تهیه صورت‌های مالی از مهمترین مباحث مطرح‌شده در این فصل‌ها هستند.

و پنج فصل انتهایی کتاب ‌به بحثی درباره ‌شاخص‌های سنجش واحد مهندسی،‌ شاخص‌های واحد منابع انسانی، شاخص‌های واحد لجستیک، شاخص‌های واحد تولید و شاخص‌های واحد فروش و بازاریابی اختصاص یافته‌اند.

کتاب مرجع شاخص‌‌‌های کلیدی ارزیابی عملکرد سازمان آبان 92 در 1500 نسخه به قیمت 12 هزار و 500 تومان و در 312 صفحه به همت انتشارات آریانا قلم منتشر و روانه بازار شده‌است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی کتاب‌های آریانا قلم به آدرس www.aryanaghalam.com مراجعه نمایید.

کد خبر 244948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز