گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با تشریح آخرین جزئیات سبد کالایی، دایره مشمولان این سبد تنگ‌تر و اعلام شد که سبد مذکور همگانی نبوده و هدیه دولت تنها برای قشرهایی است که عائله دولت محسوب می‌شوند.

پس از اعلام ارائه سبد کالایی از سوی دولت، این سؤال در بین قشرهای مختلف رد‌و‌بدل شد که آیا مشمول دریافت این سبد هستند یا نه؟ اظهارات دیروز مدیر اجرایی ارائه سبد کالایی نشان داد که بسیاری از قشرهای مردم که از شرایط اقتصادی مناسبی هم برخوردار نیستند از دایره این سبد خارج هستند.

روز گذشته بهمن حاجعلی در پاسخ به خبرنگار ما تعداد مشمولان آن را کمتر از 15میلیون نفر و تنها شامل قشرهای تعریف‌شده براساس مصوبه دولت قلمداد کرد. با کاهش تعداد مشمولان کارگری این سبد به یک میلیون و 800هزار نفر گمانه‌زنی‌های قبلی در مورد تعداد 12میلیون مشمول قانون کار یا 3.5 میلیون نفر حداقل‌بگیران به پایان رسید و مشخص شد که علاوه بر کاهش شدید تعداد مشمولان کارگری، روستائیان، عشایر، کشاورزان، قالیبافان و برخی دیگر از قشرهایی که فاقد پوشش تأمین اجتماعی بوده یا در جامعه هدف آماری مصوب دولت نیستند از این سبد محروم خواهند بود.

عرضه نخستین سبد از بهمن

نخستین سبد کالایی کاملا رایگان به ارزش 80هزار تومان از ابتدای بهمن‌ماه امسال با موعد تحویل 15روزه و دومین سبد در اسفند‌ماه عرضه خواهد شد و توزیع‌کنندگان حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را نخواهند داشت. همچنین دریافت نکردن این سبد توسط مشمولان در مهلت مذکور به‌معنای انصراف آنها از دریافت خواهد بود که با غیرفعال شدن گزینه دریافت در سامانه بانکی حساب سرپرستان خانوار از عرضه آن در پایان مهلت مقرر ممانعت خواهد شد. 5قلم کالای نخستین سبد کالایی برای هر سرپرست خانوار که با تخفیف 20درصدی نسبت به قیمت‌های بازار تأمین شده شامل 10کیلوگرم برنج هندی، 2بسته (4کیلوگرم) مرغ، 2شانه 12تایی تخم‌مرغ،1.8 کیلوگرم روغن مایع شامل بطری 900گرمی و 2بسته 400گرمی پنیر بسته‌بندی خواهد بود.

به گفته مسئولان تلاش شده تا این سبد از کالاهای تولید داخل تأمین شود اما به‌دلیل نبود ذخایر مناسب و بسته‌بندی شده برنج ایرانی، در نخستین سبد برنج هندی1121توزیع می‌شود و احتمال عرضه برنج ایرانی در سبد دوم و یا تغییر برخی اقلام مشمول این سبد نیز وجود دارد. به‌گفته حاجعلی میزان سبد کالایی برای همه خانوارها فارغ از تعداد افراد یکسان بوده و به جز برنج و مرغ روی سایر کالاها عبارت سبد رایگان و غیرقابل فروش حک شده است و با تخلفات احتمالی عرضه برخورد خواهد شد.

او تصریح کرد: اتحادیه کارکنان دولت (اسکاد) برای توزیع سبد کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران دولت، اتحادیه‌ مرکزی فرهنگیان برای معلمان و فرهنگیان، اتحادیه مرکزی کارگران (امکان) برای توزیع سبد کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران آنها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا برای توزیع سبد به نیروهای مسلح و بازنشستگان لشکری، فروشگاه‌های شهروند، رفاه و سپه برای عرضه سبد به خبرنگاران، طلاب و دانشجویان درنظر گرفته شده است.

توزیع سبد کالایی فقط با کارت سرپرستان خانوار

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز با بیان اینکه مبلغ سبد کالایی به همان حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود اعلام کرد، مردم می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی یادشده با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد سبد کالا را دریافت کنند. به گفته ناصر حکیمی گروهی از سرپرستان خانوار که کارت حساب یارانه‌ ندارند باید با مراجعه به سایت رفاهی این مورد را اعلام و سپس از طریق مراجعه به بانک‌های عامل نسبت به دریافت ارزش سبد کالایی اقدام کنند. بعد از اطلاع‌رسانی، این افراد می‌توانند نسبت به دریافت کارت‌های بانکی خود اقدام کنند. دانشجویان متأهل نیز برای دریافت سبد باید در سایت ثبت‌نام کنند.

کد خبر 244945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز