یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی : تکنولوژی‌های ارتباطی همیشه کار انسان متمدن امروزی را راحت کرده است.

تلفن هم به‌عنوان یک تکنولوژی ارتباطی امروزه کارکرد جدیدی یافته و توانسته است این بار نیاز معتادان به قلیان را در اسرع وقت برطرف کند. کافی است اهل دود و دم باشی تا ببینی چگونه با یک تماس تلفنی، هر طعمی از قلیان را که بخواهی، در اسرع وقت آن هم در منزل در اختیارت قرار می‌گیرد. شاید شما هم آگهی‌های مربوط به قلیان تلفنی را که در قالب بروشورهای کاغذی در داخل منازل و مجتمع‌های شهر تهران توزیع شده است را دیده باشید؛

نوشته‌ای کاغذی که روی آن تصویر قلیانی تزیینی، چاپ و در کنار آن نوشته شده سرویس کامل قلیان در منزل به‌مدت یک ساعت 20هزارتومان، سرویس مجدد 10هزار تومان، در انواع طعم‌ها، دوسیب، آلو، انگور، شیرقهوه، آدامس، هندوانه، طالبی، دارچین و پرتقال و در انتهای متن آگهی، شماره تلفنی هم قید شده که قلیانی‌ها بتوانند با شماره موردنظر تماس گرفته و قلیان آماده کشیدن را در منازل خود تحویل بگیرند و قل قل کرده و ریه‌های مبارک خود را متبرک به دود غلیظ قلیان کنند.

تحویل قلیان آماده کشیدن در منازل، گفته‌ها و ناگفته‌های تلخ بسیار دارد؛ اول آنکه آنقدر گرایش به مصرف قلیان در جامعه افزایش یافته است که صاحبان این آگهی‌ها را بر آن داشته است که دست به چنین فعالیت و حرفه‌ای بزنند و بدین‌ترتیب کسب درآمد کنند. دوم آنکه ظاهرا هشدارهای کارشناسان بهداشتی که به‌طور مداوم اعلام می‌کنند ضررهای قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، کم فایده بوده و حتی کار به جایی رسیده که سن اعتیاد به قلیان کاهش یافته و علاوه بر این، این روزها، مردان دیگر قلیان‌کش حرفه‌ای نیستند بلکه دختران و زنان هم قلیان را حرفه‌ای می‌کشند.

سوم آنکه به‌طور قطع و یقین و بنابر اظهارات مسئولان و کارشناسان بهداشتی کشور، این روند رو به گسترش مصرف قلیان نشان می‌دهد که آموزش‌های پیشگیرانه برای دوری از مضرات قلیان در جامعه هم مفید و مؤثر نبوده است و چهارم آنکه‌گویا مردم نیز نسبت به سلامت خود بی‌تفاوت شده‌اند و درحالی‌که می‌دانند و بارها شنیده‌اند که قلیان مضر است اما باز گرایش به این افیون مخرب بدن در آنها وجود دارد و گویی روزبه‌روز این گرایش در حال افزایش است.

دسترسی به قلیان در حالی تلفنی شده که بارها کارشناسان سلامت هشدار داده‌اند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها از قبیل ریه، دهان، حنجره، مری، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های دهان، دندان و لثه در افراد قلیانی بیشتر از دیگران است.

دود حاصل از قلیان حاوی مواد سمی و سرطان‌زای بی‌شماری است. استفاده مشترک از قسمت‌های دهانی قلیان، عامل انتقال بیماری‌هایی همچون سل و هپاتیت است. زنانی که قلیان می‌کشند زودتر پیر می‌شوند و شادابی خود را از دست می‌دهند. وزن نوزادانی که مادران آنها سیگاری و قلیانی هستند در هنگام تولد کمتر از حد طبیعی است. تنباکوی قلیان هم مانند تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است.

حجم دودی که از طریق قلیان وارد بدن می‌شود، 10تا 20برابر دود ناشی از مصرف سیگار است و پس از 45دقیقه استفاده از دود قلیان، ضربان قلب به‌شدت بالا می‌رود.اینها را قلیانی‌ها کم و بیش می‌دانند اما این بار به شیوه جدید، افیونی را به کانون گرم خانه‌های خود راه داده‌اند که قطعا با زیان‌های بسیارش، گرمی را از خانواده‌ها خواهد گرفت.

کد خبر 244776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز