گروه شهری: دوباره جمعه گذشته مناطق قدیمی و تاریخی شهر تهران میزبان رئیس شورای شهر تهران بود.

عمارت عشرت‌آباد و موزه دکتر حبیبی به روی مردم گشوده می‌شود


بازدیدهای احمد مسجدجامعی از مناطق تهران که به نام «کشف تهران» شناخته می‌شود، این هفته در منطقه7 ادامه یافت.مسجدجامعی در نخستین بخش از برنامه کشف تهران هفته قبل، صبح روز جمعه پس از زیارت مزار شهدای گمنام در میدان امام‌حسین به مسجد امام‌حسین رفت. این مسجد یکی از مساجد مهم با ویژگی‌های معماری خاص و معماری آن اثر استاد لرزاده است. مقصد بعدی رئیس شورای شهر حضور در یکی از قدیمی‌ترین اغذیه‌فروشی‌های تهران در ابتدای خیابان شریعتی(جاده قدیم شمیران) و صرف صبحانه در این مکان بود.

مسجد جامعی سپس به مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب رفت و از قدیمی‌ترین مؤسسه کارتوگرافی ایران دیدن کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این بازدید گفت: این مؤسسه نخستین‌بار نقشه‌های خلیج‌فارس را جمع‌آوری و به‌عنوان اطلس خلیج‌فارس به 2زبان فارسی و انگلیسی چاپ کرد. در این برنامه قرار شد اطلس خلیج‌فارس پس از تکمیل، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و شهرداری منطقه 7تجدید چاپ شود.

باززنده‌سازی‌ یک بنای قدیمی

عمارت تاریخی عشرت‌آباد که بنایی به‌جامانده از دوران قاجار در تهران است محل بعدی حضور رئیس شورای شهر تهران بود. در این بازدید که با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، بر حفظ و مرمت بنای تاریخی عشرت‌آباد (کلاه فرنگی) تأکید و قرار شد براساس تفاهمنامه مشترکی میان سپاه پاسداران (که عمارت مذکور در محوطه نظامی این نهاد قرار دارد)، میراث فرهنگی و شهرداری مقدمات تعمیر و نگهداری این بنا در قالب یک گنجینه تا ابتدای سال آینده فراهم شود. مسجد جامعی گفت: عمارت کلاه‌فرنگی برای بازدید عموم مردم مرمت و بازسازی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام زمان آماده‌سازی‌ تفاهمنامه تصریح کرد: تفاهمنامه تا 3هفته آینده آماده و زمانبندی مرمت و بهره‌برداری نیز در همان تفاهمنامه گنجانده می‌شود. امیدواریم برنامه نجات بخشی و مرمت تا پایان امسال آغاز شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌دلیل وجود این بنا در یک پادگان نظامی محدودیت‌هایی برای رفت‌وآمد مردم عادی وجود دارد که با هماهنگی‌های به‌عمل آمده قرار است بازدید از این عمارت برای عموم مردم فراهم شود.

خانه‌ای برای معماران

باغ‌موزه لرزاده میزبان بعدی احمد مسجدجامعی بود. وی پس از بازدید از خانه مرحوم لرزاده گفت که مرحوم لرزاده از معماران و هنرمندان بنام ایران است که هنر وی فقط محدود به معماری نبود و دستی هم در نقاشی و شعر داشت و بسیاری از بناهای مهم امروزی ازجمله مسجد امام حسین حاصل هنر اوست و بهتر است خانه این هنرمند به خانه معمار تغییر نام دهد.

رئیس شورای شهر در ادامه این برنامه به ورزشگاه شهید شیرودی رفت و از قدیمی‌ترین زمین چمن کشور، تنها استخر استاندارد روباز ویژه مسابقات بین‌المللی و آثار تاریخی به جا مانده از ورزشگاه امجدیه ازجمله 2ستون سردر ورزشگاه که اثر معمار برجسته گرجی، نیکولای مارکف است دیدار کرد. وی همچنین از کاشی‌های دروازه محمدیه که در قالب تابلوی دیو سفید در ورزشگاه شهید شیرودی نگهداری می‌شود بازدید و از مسئولان این مجموعه درخواست کرد که با وجود قدمت 150ساله این کاشی‌ها، در حفظ و نگهداری آن اهتمام بورزند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به مناسبت آغاز سال نو میلادی در کلیسای نیکلای مقدس و آسایشگاه سالمندان متعلق به این کلیسا حضور یافت و ضمن تبریک سال نو مسیحی به برخی از سالمندان این آسایشگاه، به توضیحات مسئول کلیسا و تاریخ مهاجرت مسیحیان از روسیه و چگونگی احداث این کلیسا گوش داد. موزه رضا عباسی مقصد بعدی مسجدجامعی بود. وی از بخشی از آثار موجود در این موزه به‌ویژه از آثار چندهزار ساله‌ای که حاصل حفاری و اکتشاف در تپه‌های قیطریه تهران بود دیدن کرد و بعد به بازدید عمارت معروف به کلاه فرنگی یا بیسیم رفت.

بهره‌برداری از موزه دکتر حبیبی

مؤسسه فرهنگی امیرکبیر که این روزها به‌عنوان موزه دکتر حسن حبیبی در حال آماده‌سازی‌ است و مجموعه‌ای از تابلوهای هنری، تابلوفرش، کتاب‌ها و اسناد ارزشمند و هدایای دوران معاون اولی مرحوم دکتر حبیبی را دربرگرفته از دیگر مکان‌هایی بود که رئیس شورای شهر در آن حضور یافت. در این دیدار برای نخستین بار گنجینه این مجموعه به روی یک مقام رسمی گشوده شد تا مقدمات افتتاح رسمی آن در 12بهمن سال‌جاری فراهم‌آید. مسجدجامعی در این بازدید از افتتاح رسمی این موزه در 12بهمن امسال طی یک برنامه رسمی خبر داد. رئیس شورای شهر در آخرین بخش از برنامه کشف تهران به منزل شهید علی طلایی رفت و با مادر این شهید بزرگوار دیدار کرد.

کد خبر 244682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز