همشهری آنلاین: مسجد سنگی و تاریخی روستای جراغیل آذرشهر از اماکن مذهبی و دینی با قدمت ۵۰۰ ساله در دل صخره های کوه بزرگ اثری بی بدیل برای گردشگران و چشم به راه آنان است.

مسجد سنگی

این بنای تاریخی بدون استفاده از هرگونه وسایل و مصالح ساختمانی احداث و حتی درب ورودی و محل نورگیر آن با کنده کاری صخره های سخت ایجاد شده است.

این مسجد دارای دو ستون بزرگ سنگی هر کدام به قطر دو متر بوده و ارتفاع آن دو و نیم متر است که کنده کاری آن حکایت از اراده آهنین مردان روزگار خویش است.

آثار به جا مانده از کنده کاری مسجد سنگی روستای جراغیل بیانگر آن است که تمام فضای داخلی این مسجد با ابزار و آلات دستی و سنتی آن زمان کنده شده است.

در جنب درب ورودی مسجد، چایخانه کوچکی از صخره کنده شده و در قسمت انتهایی این مکان فضایی به عرض دو متر و طول هشت متر به عنوان شبستان ایجاد شده است.

مسن‌ترین افراد اهالی روستای جراغیل هم از قدمت تاریخی احداث این مکان مقدس اطلاع دقیقی نداشته و آنچه که از قول اجداد خود سینه به سینه نقل شده، عمر بنای این مسجد را بیش از 500 سال تخمین می زنند.

با وجود این که در این روستا مسجد جدیدی احداث شده، ولی مردم این روستا و گردشکران منطقه علاقه و اعتقاد خاصی به عبادت در این مسجد سنگی دارند.

مسجد سنگی روستای جراغیل با گذشت حدود پنج قرن از زمان احداث همچنان در زیر کوه بزرگ استوار و مقاوم ایستاده و سجده گاه مومنان و خداپرستان آن دیار است.

در فصل بهار و تابستان خیلی از گردشگران منطقه از این مکان مقدس بازدید کرده و با اقامه نماز در آن از طبیعت اطراف این مسجد نیز لذت می برند.

رودخانه فصلی آذرشهر که از کنار درب ورودی این مسجد جاری است در فصل بهار منظره زیبای این عبادتگاه بسیار قدیمی را دو چندان می کند.

روستای جراغیل آذرشهر در 15 کیلومتری شمال شرقی آذرشهر در وسط دره شیب دار واقع شده و مناظر طبیعی و ییلاق های آن برای گردش و تفریح بسیار مناسب است.

کد خبر 244352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز