همشهری آنلاین: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر گفت وگو با دنیا تصریح کرد: مذاکره با آمریکا را تابو نمی دانم ولی باید معلوم شود که با چه منطقی می خواهیم گفت وگو کنیم .

به گزارش ˈایرنا ˈ، ˈمحمد جواد لاریجانی ˈ که یکشنبه شب به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه 9دی با برنامه گفت وگوی وی‍ژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت؛ افزود : دیپلماسی ما باید حتما با گفت وگو با دنیا همراه باشد البته هرگز نباید در مقابل آنها کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه ادبیات و استرات‍ژی دیپلماسی ما باید مخصوص به خودمان باشد ادامه داد: ما باید خودمان را به دنیا عرضه کنیم چرا که در این حوزه کمبود داریم.

این مقام مسئول در قوه قضاییه خاطرنشان کرد : ما از گفت وگو ضرر نمی‌کنیم و در این مذاکرات باید مثل کوه باشیم و نباید ازمواضع خود عقب نشینی کنیم .

لاریجانی درهمین حال با انتقاد شدید از اصطلاح برد - برد در مذاکرات با غرب گفت: من از اول با این اصطلاح مشکل داشتم چرا که این اصطلاح زمانی است که هر دوطرف همدیگر را قبول دارند و ممکن است در برخی مواضع خود کوتاه بیایند در حالی که درباره ما و غرب اینگونه نیست .

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تشبیه غربی ها به دزدی که وسایل منزل را سرقت کرده اند؛ افزود: آمریکایی ها و غربی‌ها همانند همان سارقی هستند که وسایل را دزدیده و وسط خانه ایستاده اند و حالا می‌گویند بیاید مذاکره کنیم.

وی با بیان اینکه غربی ها هرگز از خصومت با ما دست برنداشته اند و همچنان خط فتنه را دنبال می کنند به سفر اخیر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران اشاره کرد و ادامه داد: این هیات حتی کمترین آداب رفتار دیپلماتیک را رعایت نکرد و بدون اطلاع با فعالان و محکومان فتنه دیدار و از آنها دلجویی کرد.

لاریجانی تصریح کرد: این رفتار هیات اروپایی نشان دهنده این است که غربی‌ها، سیاست خود را نسبت به ایران تغییر نداده اند.

دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز حماسه 9دی گفت: این روز به نام روز بصیرت در کشور نامگذاری شده که وا‍ژه پرظرفیتی است.

وی با بیان اینکه بصیرت یعنی اینکه افراد بدانند در چه موقعیتی هستند و چه تصمیمی باید بگیرند؛ افزود : مردم در این روز فهمیدند مساله این است که غربی ها و دشمنان این کشور می خواهند قیمتی ترین گوهر آنها را که نظام اسلامی است سرنگون و نظام سکولاریسم دست نشانده غرب در این کشور حاکم کنند.

لاریجانی حادثه 9دی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: 9دی روز جشن ملت ما و فتح الفتوح بود که استحکام نظام را نشان داد.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه فتنه 88 و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری آن سال را کودتایی علیه نظام دانست و گفت: آنچه در فتنه 88 رخ داد کودتای تمام عیار علیه ملت و نظام دموکراسی سالاری ما بود.

این مقام مسوول با اشاره به دیدار خود با یکی از سفرای کشورهای اروپایی در کشور فرانسه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 افزود: در این دیدار به من گفته شد اروپایی‌ها دوست دارند در انتخابات آینده ریاست جمهوری هرکسی رئیس جمهور باشد بجز احمدی ن‍ژاد.

لاریجانی ادامه داد: معنای این حرف آنها این بود که از هرگونه اقدامی برای رئیس جمهور نشدن احمدی ن‍ژاد کوتاهی نمی‌کنند و من پس از برگشت از آن سفر در مصاحبه ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفتم انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران چالشی - امنیتی است ولی تصورم نمی کردم چنین وضعیتی پیش بیاد.

وی با انتقاد از کسانی که فتنه 88 را موضوع ساده و سوء تفاهم خوانده بودند؛ خاطر نشان کرد: این افراد در فهم پدیده های اجتماعی دچار ساده انگاری هستند البته راه برای کسانی که در این فتنه نقش داشته و فعال بودند به آخر نرسیده و آنها می توانند با اعتراف به اشتباه خود گذشته خود را جبران کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هدف فتنه 88 را نظام اسلامی دانست و ادامه داد : این اتفاق اگر در آمریکا می افتاد حکومت ساقط و هزاران نفر کشته می‌شدند همانگونه که دیدیم در اعتراض های وال استریت بیش از هفتاد نفر کشته شدند.

لاریجانی با تقدیر از مدیریت نظام در فتنه 88 خاطر نشان کرد: نظام ما در برابر برخورد با این فتنه 10شهید از نیروی انتظامی داد و قوه قضاییه با تسامح و صبر پرونده های آنها را با حضور وکلای متخلفین بررسی و اجازه داد بهترین دفاع را از خود داشته باشند چرا که هدف انتقام گیری نبود.

وی با تشبیه حماسه 9دی و دفاع مقدس گفت: همانطور که یاد و خاطره دفاع مقدس باید زنده نگه داشته شود باید سالروز 9دی هم زنده نگه داشته شود چرا که در هر دو مورد دفاع از اصل نظام بود.

کد خبر 244174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز