همشهری آنلاین: تولید‌کنندگان رایانه با نگرانی از ادامه روند کاهش فروش لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های خانگی معمولی قصد دارند در نمایشگاه CES ۲۰۱۴ تحولی بزرگ را علیه مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز این شرکت رقم بزنند.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، تولید‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی هوشمند قصد دارند در نمایشگاه بزرگ الکترونیک‌های مصرفی یا CES که اوایل ماه ژانویه در لاس‌وگاس برگزار خواهد شد، سیستم‌های رایانه‌ای را عرضه کنند که به صورت همزمان از دو سیستم عامل ویندوز و اندروید برخوردار خواهد بود. این سیستم‌های جدید PC Plus نامیده خواهند شد.

به گفته تحلیل‌گران بازار،‌این سیستم از ویندوز 8.1 برخوردار بوده و در عین حال اپلیکیشن‌های اندرویدی برروی آن فعال خواهند بود. این کار از طریق تقلید نرم‌افزاری انجام خواهد گرفت که هنوز مشخص نیست چه نوع کارایی خواهد داشت،‌اما به طور قطع قادر خواهد بود اپلیکیشن‌های لمسی بیشتری را وارد محیط ویندوز کند.

این سیستم تقریبا در لحظه قادر خواهد بود از ویندوز به اندروید تغییر وضعیت دهد و هردو سیستم عامل را در آن واحد اجرا کرده و اپلیکیشن‌هایی که ویژه اندروید طراحی شده را درون ویندوز باز خواهد کرد. به گفته تحلیل‌گران این ماشین می‌تواند در نمایشگاه CES شور و هیجان زیادی ایجاد کرده و به موضوعی داغ تبدیل شود.

این حرکت جدید‌ترین حرکت رو‌به عقب علیه مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز 8 این شرکت است،‌تلاشی در راستای متحول‌سازی رایانه‌های خانگی ویندوزی برای ترکیب کردن نمایشگرهای لمسی و الکترونیک‌های تبلت مانند قابل حمل.

کاربران واکنش چندانی نسبت به سیستم عامل ویندوز هشت از خود نشان نداده‌اند و با وجود اینکه این سیستم عامل برروی تبلت‌ها بسیار جذابیت دارد، توسط صدها میلیون نفر از کاربران رایانه در سرتاسر جهان که به استفاده از صفحه‌کلید و ماوس خو گرفته‌اند پذیرفته نشده‌است.  فروش رایانه‌های خانگی ویندوزی در سال 2013 با کاهش قابل توجهی مواجه شد و فروش تبلت‌های ویندوزی باوجود اینکه افزایش یافته بود،‌اما نتوانست جایگزین فروش ضعیف رایانه‌های خانگی و رومیزی شود.

به گفته نایب‌رئیس شرکت تحقیقاتی IDC انتظار می‌رود بازار تبلت‌های ویندوزی تا سال 2017 از فروش کمتر از 7.5 میلیون دستگاه در سال 2013 و کمتر از یک میلیون دستگاه در سال 2011، به 39.3 میلیون دستگاه رشد پیدا کند. با این‌همه با توجه به حجم عظیم بازار رایانه‌های خانگی که فروشی برابر 300 میلیون دارد، این تبلت‌های ویندوزی نسبت به رایانه‌ها سالانه تنها چند درصد ناچیز رشد خواهند داشت.

مایکروسافت درحال حاضر به‌روزرسانی دیگری را برای سیستم‌عامل محبوبش در نظر دارد و از سویی دیگر جنبش‌هایی را برای کاهش محبوبیت سیستم‌های اندرویدی از جمله کروم‌بوک‌ها به راه انداخته‌است.

تحلیل‌گران بازار رایانه جهان براین باورند با ارائه سیستم PC Plus تولید‌کنندگان دیگر در انتظار دریافت بسته ارتقا ویندوز هشت و یا دیگر فعالیت‌ها در راستای رفع نقص این سیستم عامل نخواهند ماند و در مقابل شیوه‌های مختلفی را برای جایگزین کردن محصولات مایکروسافت در پیش خواهند گرفت.

کد خبر 244046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز