چهارم از مجموعه تاریخی بابک در میبد در تعطیلات آخر هفته گذشته که رئیس سازمان میراث فرهنگی در بازدید از بم و کرمان به سر می‌برد به‌طور کامل تخریب شد.

 

ذات‌الله نیکزاد، مدیر پایگاه میراث فرهنگی میبد با اعلام این خبر به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: بخشی از بازارچه تاریخی میبد درحالی توسط شخص حقیقی و با حمایت یکی از مسئولان فرمانداری میبد تخریب و پاکسازی شد که این اتفاقات در این شهر بی‌سابقه است. براساس آنچه مدیر پایگاه میراث فرهنگی میبد اعلام کرده است، بخشی از مجموعه تاریخی که شامل مسجد، خانقاه و بازارچه بابک می‌شود توسط یک شخص حقیقی به‌طور کامل از بین رفت. بازارچه بخشی از این مجموعه است که سال 82در فهرست آثار ملی کشور به‌شماره 10884به‌ثبت ملی رسیده است.

ذات‌الله نیکزاد گفت: بخش تخریب‌شده این مجموعه تاریخی متعلق به قرن 8 ه. ق مربوط به بازارچه می‌شود. در این میان 6باب مغازه و یک باب مازاری، یک خانه تاریخی به‌همراه بادگیر بلند به‌طور کامل تخریب و پاکسازی شد.

تخریب بافت تاریخی میبد در یزد در روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه گذشته بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی استان یزد و به بهانه احداث دارالقرآن توسط شخص حقیقی با حمایت مسئولان فرمانداری میبد اتفاق افتاده است. به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی میبد، بخشی از مجموعه‌ای که تخریب شده نه‌تنها تاریخی بوده که در عرصه ثبتی بافت تاریخی میبد نیز قرار داشته است.

نیکزاد با اعلام اینکه تخریب صورت گرفته تخلف و اقدامی غیرقانونی است، افزود: یک چهارم از کل مجموعه بابک که عمده آثار آن متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است در این اتفاق تخریب شد.

بلافاصله پس از اعلام تخریب بافت تاریخی میبد قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی که معاونت میراث فرهنگی کشور را نیز برعهده دارد دستور پیگیری جدی تخریب بافت تاریخی میبد را صادر کرد. مهدی حجت اعلام کرد: دستور پیگیری جدی برای جلوگیری از این اقدام داده شده است. وی گفت: اقدامات صورت گرفته در حال انجام است و خبرنگاران می‌توانند برای اطلاع‌رسانی بیشتر به افکار عمومی با معاونت میراث فرهنگی کشور و مسئولان میراث فرهنگی شهرستان میبد در ارتباط باشند.

 

کد خبر 244023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز