گروه سرزمین- محمد باریکانی: ایتالیایی‌ها پول بازسازی و مرمت کاروانسرای ارگ تاریخی بم را با خود به ایران می‌آورند و فرانسوی‌ها تا ۲‌ماه آینده برای بازسازی و مرمت دومین دروازه فروریخته از ارگ باستانی بم به ایران می‌آیند.

ارگ بم

خروج بم از فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو نیز بیانگر آن است که 10سال تلاش جهانی برای احیا و بازسازی بم نتیجه داد تا جهان نام ارگ بم را از فهرست در خطر خود خارج کند.این گفته افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی بم است که در دهمین سال از زلزله سال 82در آستانه دروازه ورودی ارگ بم به خبرنگاران اعلام کرد.

دکتر اسکندر مختاری که بیش از 7سال در بم ایستادگی کرد تا آواربرداری‌ها از این عظیم‌ترین سازه خشتی جهان انجام و دیوارهای فروریخته آن برپا شود به همشهری گفته بود که فعالیت‌های مدیر جدید پایگاه میراث جهانی بم را در وانفسای مدیریتی کشور تأیید می‌کند.

او یک روز پیش از آنکه به شهر بم سفر کند تا در دهمین سالروز زلزله بم با حضور در نشست علمی بم و یک دهه تجارب میراث فرهنگی اعلام کند که اکنون مهم‌ترین معضل ارگ بم و شهر تاریخی آن مسئولیت‌هایی است که روی زمین مانده‌اند، به همشهری گفته بود پس از بازنشستگی و رفتن از پروژه بم حمایت‌هایی که از او می‌شد با آنچه در اختیار مدیر جدید پایگاه میراث جهانی بم قرار می‌گیرد غیرقابل مقایسه است. مختاری گفته بود که ارگ بم حتی بابت پول آب و برق خود نیز بدهکار است.

افشین ابراهیمی مدیر کنونی پایگاه میراث جهانی بم اما در ورودی ارگ بم در پنجمین روز از دی‌ماه و 10سالگی زلزله بم به همشهری می‌گوید: در 4سالی که مدیریت ارگ بم را داشته‌ام به‌طور میانگین سالانه 1200میلیارد تومان هزینه شده است.

لطف ژاپنی‌ها به ارگ باستانی بم

به گفته ابراهیمی، ماجرای زلزله و توجه خاص جهانی که به بم معطوف شد موجب شده است که اعتبار پایگاه جهانی بم از همه پایگاه‌های میراث جهانی کشور بیشتر باشد. البته برخی سال‌ها کمبودهای مالی پیش می‌آید اما مهم این است که سازمان میراث فرهنگی نگاه ویژه‌ای به ارگ بم دارد. با وجود این مشکلات همیشه وجود دارند که تنها مختص ارگ بم نیست.جالب است که به لطف ژاپنی‌ها و خرید تجهیزات برای ارگ بم این ارگ باستانی که سابقه‌ای 3هزار ساله دارد، اکنون مجهزترین پایگاه میراث جهانی کشور به تجهیزات مرمتی و باستان‌شناسی است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم، بم و ارگ تاریخی آن‌را یک کارگاه نوع‌دوستی بشر معرفی می‌کند که فعالیت‌ها برای بهبود وضعیت در آن تاکنون استمرار داشته است. به گفته او، تلاش‌های10سال گذشته در بم موجب شد که بازرسان یونسکو رأی به خروج ارگ جهانی بم از فهرست میراث در خطر بدهند.

پول ایتالیایی‌ها، تلاش فرانسوی‌ها

ارگ تاریخی بم اما تنها با فعالیت باستان‌شناسان و مرمت گران و معماران ایرانی از فهرست آثار درخطر یونسکو خارج نشده؛ آلمانی‌ها از دانشگاه درسدن در مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای خانه سیستانی در ارگ بم فعالیت کردند. مؤسسه عالی مرمت ایتالیا نیز کار خود را در سال 90و پس از بازسازی یکی از برج‌های ارگ به پایان برد و یک‌ساعت پس از جشن پایان ساخت این برج تفاهمنامه‌ای برای ادامه همکاری‌ها در بازسازی کاروانسرای ارگ بم امضا کردند. در آن تفاهمنامه قرار شد تا ایتالیایی‌ها خودشان تأمین مالی بازسازی کاروانسرای ارگ تاریخی بم را برعهده داشته باشند و از آنجا که خودشان باید پول بازسازی این بنای در داخل ارگ را تهیه کنند، به محض آوردن پول، بازسازی کاروانسرای ارگ بم به همان شیوه که در بازسازی برج شماره یک ارگ انجام شد شروع می‌شود.

مؤسسه کراتر فرانسه نیز در حال رایزنی با ایران به‌منظور مرمت دروازه دوم ارگ است. فرانسوی‌ها طرح بازسازی دروازه دوم را ارائه کرده بودند و از 2‌ماه پیش نیز از ایران خواسته‌اند تا خودشان برای بازسازی دروازه دوم ارگ به ایران بیایند.آنطور که افشین ابراهیمی می‌گوید: ایران آمادگی خود را برای ورود فرانسوی‌ها در مرمت ارگ بم اعلام کرده است و موافق حضور آنها در بازسازی دروازه دوم ارگ جهانی شده بم است.

پایگاه میراث جهانی ارگ بم البته تنها به بازسازی ارگ بم توجه نداشته بلکه در موضوع بازسازی و مرمت دیگر بناهای تاریخی این شهر نیز ورود کرده که نتیجه آن بازسازی و مرمت بازار قیصریه، مرمت بناهای تاریخی شهر، بازسازی و مرمت کارخانه حناسابی شهر بم و تبدیل آن به موزه مشاهیر شهر بم از دیگر برنامه‌های پایگاه میراث جهانی بم بوده است. بازسازی و مرمت کوشک رحیم‌آباد و قلعه دختر، حوض گازرشو و چهارطاقی بم نیز از دیگر فعالیت‌هایی بوده است که با کمک‌های جهانی در شهر بم انجام شده است.

بم نیازمند شادمانی

بم این شهر ویران شده در سال 82که از آن تنها تلی از خاک برجای مانده بود اکنون تبدیل به شهری زنده شده که برخی ساکنانش در گفت‌وگو با روزنامه همشهری بر لزوم بازگرداندن شادی به این شهر مصیبت زده تأکید می‌کنند. ساکنان امروز شهر تاریخی بم که 10سال پیش همراه با بسیاری از بناهای باستانی و تاریخی این شهر فرو ریخته بودند اکنون 10سال است که در روند بازسازی این شهر در حال فراموشی اتفاق سحرگاه 5دی‌ماه 82هستند؛ روندی که در بازگشت آنها به زندگی براساس گفته افشین ابراهیمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم که در تلاش برای بازگرداندن زندگی به ارگ و بناهای تاریخی این شهر است باید کمکشان کرد.

کد خبر 243868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز