شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: در حالی که در حال حاضر رهبران هشت کشور صنعتی دنیا برای کمک به مردم آفریقای جنوبی و ریشه‌کن کردن سه بیماری ایدز، مالاریا و سل تصمیم به هزینه کردن چیزی حدود 60میلیارد دلارگرفته‌اند، در آفریقای جنوبی، ایدز بلای جان سیاستمداران شده است.

بی‌بی‌سی در گزارشی به این موضوع پرداخته که ایدز سبب کشته شدن مقامات منتخب مردم در کشورهای آفریقای جنوبی پیش از جایگزینی آنها می‌شود!

آفریقای جنوبی ظاهراً بدجور با ایدز دست به یقه است. هنوز یادمان نرفته که 2 سال قبل، ستارگان موسیقی غرب در کنسرت موسوم به Live  8  بر صحنه رفتند؛ کنسرتی که برای جمع‌آوری اعانه به منظور مبارزه با ایدز در آفریقای جنوبی برگزار شد.

 این کنسرت را نلسون ماندلا، رییس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی، سازماندهی کرده بود و شاید زمانی که رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی اعلام کرد که جهان برای پیشگیری و درمان ایدز تلاش کافی به کار نمی‌گیرد، نمی‌دانست که تا چندی دیگر پسرش قربانی ایدز خواهد شد.

در حال حاضر ایدز اولین عامل مرگ و میر در آفریقای جنوبی شناخته شده است و روزانه هزار نفر از بیماران مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. در بقیه کشورهای آفریقایی هم وضع خیلی بهتر نیست. بیش از دوسوم تمامی قربانیان ایدز در سراسر جهان در آفریقا زندگی می‌کنند، اما به گفته سازمان ملل متحد، این قاره کمتر از دو درصد پولی را که سالیانه صرف پژوهش در باره راههای مبارزه با این بیماری مرگبار می‌شود دریافت می‌کند.


اما گزارش انستیتو دموکراسی آفریقای جنوبی که الگوهای مرگ را در آفریقای جنوبی بررسی کرده، این روزها انعکاس وسیعی در مطبوعات این کشور یافته است. بر اساس این گزارش تعداد رهبران منتخب مردم که به دلیل این بیماری کشته می‌شوند، افزایش چشمگیری داشته است و این در حالی است که بسیاری از آنها از مطرح کردن ایدز به عنوان دلیل این مرگها امتناع می‌کنند.

در کشورهای دیگر آفریقا هم شبیه این اتفاق بسیار افتاده است. به طور مثال در زامبیا از سال 1964 تا 1984 تنها 6درصد از انتخابات میان دوره‌ای به دلیل مرگ مقامات صورت گرفت. همچنین در مالاوی سخنگوی پارلمان این کشور تصدیق کرده است که 28درصد مرگ نمایندگان این کشور به دلیل ایدز بوده است.

 این گزارش نتیجه می‌گیرد که ایدز سبب نابودی متخصص‌ترین، باتجربه‌ترین و تولیدی‌ترین بخش‌های جامعه می‌شود و این نتیجه تاثیر مخرب سکوت بر رهبری سیاسی منطقه آفریقای جنوبی است. ایدز مجالس این کشورها را بدون نماینده می‌کند و آرای مردم با مرگ منتخبانشان بی تاثیر باقی می‌ماند و احزاب تواناترین و موثرترین اعضای‌شان را از دست می‌دهند.

شاه‌بیت این گزارش این است: ایدز نه تنها شهروندان فعال آفریقای جنوبی را از بین می‌برد بلکه پایه‌های دموکراسی را که ملتها به آن وابسته‌اند را هم متزلزل می‌کند. البته فراموش نکنید، فرض این گزارش بر این است که سیاستمداران آفریقایی به حال مردم‌شان فایده‌ای هم دارند!

کد خبر 24382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز