دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه وزرای کابینه دولت کویت روز دوشنبه نامه استعفای خود را تحویل شیخ جابر المبارک الحمد الصباح نخست وزیر این کشور دادند.

دولت کویت استعفا کرد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از شیخ محمد العبد الله الصباح وزیر کشور کویت در امور شورای وزیران اعلام کرد که همه وزرای دولت، استعفای خود را تقدیم جابر المبارک الحمد الصباح نخست وزیر کردند تا وی نیز به نوبه خود آن را تحویل شیخ صباح الاحمد الجابرالصباح امیر کویت دهد.

از سوی دیگر مرزوق علی الغانم رییس مجلس کویت اعلام کرد که دولت کویت به دلیل استعفا کردن، در جلسه روز سه شنبه مجلس شرکت نمی کند.

غانم در نشستی مطبوعاتی گفت: امیدوارم شیخ جابر المبارک نخست وزیر کشور موفق شود دولتی جدید و در جهت منافع کویت تشکیل دهد و این دولت بتواند خواسته های مجلس از دولت را محقق سازد.

این نخستین بار است که یکی از مقامهای حاضر در کابینه از استعفای دولت کویت خبر می دهد.

بر اساس اعلام روزنامه های کویت، وزرای کابینه شب گذشته و چند ساعت پیش از اعلام حکم دادگاه قانون اساسی مبنی بر صحت برگزاری انتخابات مجلس که در ماه ژوئیه (تیر) برگزار شد، استعفای خود را تحویل نسخت وزیر دادند.

غانم ابراز امیدواری کرد که کابینه جدید هرچه زودتر تشکیل شود و کار خود را آغاز کند.

تلویزیون کویت اعلام کرده است که دادگاه قانون اساسی این کشور عضویت دو عضو مجلس این کشور معصومة المبارک و أسامة الطاحوس را باطل اعلام کرده و به جای آنها عبد الحمید دشتی و نبیل الفضل به عنوان نماینده مجلس برگزیده شدند.

دادگاه قانون اساسی کویت اوایل امسال پارلمان را به سبب تخلفات قانونی منحل و انتخابات پارلمانی برگزار شده را باطل اعلام کرد. این دادگاه سپس انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کرد و پس از آن کابینه کویت اوایل ماه اوت (مرداد)با 16 وزیر تشکیل شد.

نمایندگان پارلمان برخی وزیران کابینه را تحت فشار قرار داده و تعدادی از نمایندگان حدود 10 درخواست برای استیضاح اعضای دولت از جمله نخست وزیر تنظیم کرده اند.

کشور نفت خیز کویت از اوایل سال 2006 شاهد بحران های سیاسی بوده است که به استعفای دهها کابینه و شش بار انحلال مجلس منجر شده است.

کد خبر 243478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز