همشهری آنلاین: علی‌اصغر محکی از نظم دادن به دسنوشته‌های دکتر معتمدنژاد، ایجاد بنیاد علمی پروفسور معتمدنژاد و در نظر گرفتن جایزه ملی دکتر معتمدنژاد برای برترین‌های ارتباطات به عنوان اولویت‌هایی نام برد که شایسته است شاگردان استاد در دستور کار حال و آینده قرار دهند.

اصغر محکی

دکتر علی اصغر محکی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره اولین دستور کار ارتباطاتی‌ها بعد از دکتر معتمدنژاد، گفت: آنچه از دستنوشته‌ها و مکتوبات دکتر معتمدنژاد ناتمام مانده باید به فوریت توسط شاگردان نزدیک استاد که با اصول اندیشه‌شان آشنا هستند تکمیل شود.

محکی درباره این دستنوشته‌ها اظهار داشت: یک جایی دکتر معتمدنژاد ورود پیدا کرد و میراثی را به جای گذاشته که هنوز مکتوب و مدون نشده است. به عنوان مثال دکتر معتمدنژاد در بحث اصول شرافت حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای کارورزان ارتباطات اعم از مطبوعات، رسانه‌های دیداری و شنیداری و همچنین رسانه‌های مجازی در کلاس‌های درس به ما یاد داد که نباید تک بعدی در این حوزه ورود پیدا کرد. دکتر معتمدنژاد ضمن اینکه به حقوق مسلط بود، علوم سیاسی می‌دانست، روزنامه‌نگاری خوانده بود و حوزه‌های مختلف علوم ارتباطات را مسلط بود در واقع یک نگاه چند رشته‌ای و فرا رشته‌ای به این حوزه داشت و به تک تک شاگردانش آموزش داد که نباید نگاه به حوزه علوم ارتباطات، تک رشته‌ای و تک‌بعدی باشد.

شاگرد دکتر معتمدنژاد افزود: درس دیگری که دکتر معتمدنژاد به ما داد و باید آن را کامل کنیم، این بود که مراقب باشیم توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران هوشمندانه صورت گیرد. استاد همواره به ما توصیه می‌کرد که باید توسعه فناوری‌های اطالاعات و ارتباطات در کشور متناسب با توسعه دانش فرهنگی و اجتماعی به اینها باشد.

وی با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی بنیاد علمی پروفسور معتمدنژاد گفت: شایسته است توسعه دانش بومی علوم ارتباطات در ایران و منطقه در صدر وظایفی باشد که برای این بنیاد تعریف می‌کنیم. همچنین در نظر گرفتن جایزه علمی دکتر معتمدنژاد و اعطای سالانه آن به برترین پژوهش ارتباطاتی سال، برترین تالیف و برترین ترجمه مرتبط با حوزه علوم ارتباطات از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار ارتباطاتی‌ها قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در طرح دیدگاه خود درباره وضعیت بومی‌سازی علم ارتباطات در کشورمان نیز گفت: در زمینه بومی‌سازی علم ارتباطات در مقایسه با آنچه که باید باشد فاصله زیاد است اما در مقایسه با کشورهای منطقه وضعیت قابل قبولی داریم. افراد صاحب‌نظری نظیر دکتر محسنیان‌راد و دکتر شکرخواه که از شاگردان دکتر معتمدنژاد بودند نقش بسیار بزرگی در بومی‌سازی این دانش در کشور داشتند و نمی‌توانیم حاصل کار این اساتید را نادیده بگیریم و از کنار نام آنها به سادگی بگذریم.

محکی افزود: امروز اندیشمندان بزرگی در جهت تئوری‌پردازی حوزه علوم ارتباطات متناسب با مصالح و منافع کشورمان مشغول به فعالیت هستند و گام‌های بلندی برداشته‌اند اما سرعت رشد این دانش در دنیا به قدری سریع است و فناوری‌های حوزه ارتباطات و اطلاعات به قدری سریع روزآمد می‌شود که جا دارد بیش از این کار کنیم و راهی که معتمدنژاد از طریق تربیت فرهیختگان و دانش‌آموختگان این رشته ایجاد کرده را ادامه داده و کار را کامل کنیم.

کد خبر 243309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز