جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهر‌ی آنلاین: چهلمین شماره‌ی مجله‌ی داستان همشهری با ۳۲ صفحه‌ی اضافه، جمعا در ۲۷۶ صفحه و با قیمت ۴۰۰۰ تومان از روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر روی کیوسک آمده است.

داستان همشهری

داستان همشهری با آثاری از: اسدالله امرایی، علی عبداللهی، محمد کشاورز، کامبیز درم‌بخش، امیرمهدی حقیقت، پیمان اسماعیلی، حامد حبیبی، سپینود ناجیان، شهریار توکلی، فیروزه گل‌سرخی، فرانتس هولر، فرانک کانروی، دوریس لسینگ، دیوید فاستر والاس، جانت وینترسن و سید فیلد، در 276 صفحه و به همراه یک کارت هدیه ویژه‌ی شب یلدا منتشر شد. کارتی که به دست هر مخاطب می‌رسد یکی از 16 کارتی است که با ترکیب طرح‌های یلداییِ کامبیز درم‌بخش و مطلع غزلیاتی از حافظ به انتخاب محمدعلی بهمنی، طراحی شده و بنابراین هر کس می‌تواند آن را فال شب یلدای خودش حساب کند.

در قسمت نخست بخش درباره زندگی این شماره - که به بهانه‌ی همزمانی با شب یلدا، به شب اختصاص دارد- شهریار توکلی در متنی با عنوان شب و روز نسبت ظریفی بین شبانه‌روز و عمر برقرار کرده، فیروزه گل‌سرخی در مشق شب دغدغه‌هایش را درباره‌ی برگزار کردن مراسم یلدا در زندگی شهری امروز روی کاغذ آورده و جانت وینترسن در چرا شب را دوست دارم با زبان و بیانی شاعرانه به همین سوال پاسخ داده است. در قسمت دوم -که به دوتا از اتفاق‌های ادبی اخیر اختصاص دارد- شیلا مونرو از چالش‌های زندگی خانوادگی و حرفه‌ای مادرش آلیس مونرو (برنده‌ی نوبل ادبیات امسال) نوشته و سید فیلد، استاد بزرگ فیلم‌نامه‌نویسی که به تازگی درگذشت، در توهم بزرگ داستان ورودش به دنیای سینما را روایت کرده است.

داستانهای این شماره‌ با سه داستان ایرانی تونل نوشته‌ی پیمان اسماعیلی، حکایت شب اول قبر منصور نوشته‌ی سپینود ناجیان و گهرباران نوشته‌ی حامد حبیبی آغاز می‌شود و سپس میزبان داستان بلندی از فرانک کانروی با عنوان وسط هوا و با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت، سه داستان کوچک از فرانتس هولر و داستان کوتاه دیگری به قلم سقراط آدامز است.

بخش روایت‌های داستانی شماره‌ی دی‌ماه نیز این‌بار به شب و موضوعات پیرامونش پرداخته است. گزارشی از محافل شبانه‌ی دربار سلطان هند، روایت کوتاهی از بازی چراغ خاموش‌کنی در دوره‌ی ناصری و نمونه‌هایی از نامه‌های عاشقانه‌ی عصر قاجار در باب شب وصال و شب فراق، متن‌هایی است که برای این شماره انتخاب شده‌اند.

روایت‌های مستند با روایت شغلی احسان عمادی از حرفه‌ی مهندسی مکانیک آغاز می‌شود. موضوع روایت تصویری این شماره، عکس‌ها و متن‌های مستندنگارانه‌ی دو هنرمند رومانیایی است که تاثیر مهاجرت کارگران جوان بر روستاهای این کشور را ثبت کرده‌اند. یک تجربه‌ی این شماره نیز به روایت‌هایی با موضوع قرض اختصاص دارد.

بخش درباره داستان با سرصفحه‌ی جدید نامه به نویسنده جوان درباره‌ی اهمیت خواندن به شکل حرفه‌ای شروع می‌شود به قلم محمد کشاورز. یادداشت کوتاهی از دیوید فاستر والاس با عنوان پدرکُشیِ ادبی و گفت‌وگویی با دوریس لسینگ درباره‌ی شیوه‌های نوشتن و مضمون داستان‌هایش، دیگر مطالب این بخش هستند.

و بالاخره پایان خوش این شماره به‌جز طرح‌های همیشگیِ کامبیز درم‌بخش، مطلب طنز ویژه‌ای دارد با عنوان در یک شب اتفاق افتاد که در آن 5 نویسنده از زبان 5 نفر از ساکنان یک مجتمع مسکونی، اتفاقی را که شب یلدا شاهدش بوده‌اند با نگاه‌ها و قالب‌های مختلف روایت کرده‌اند.

کد خبر 243134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز