سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر تاریخی بیشاپور در کازرون این روزها آنچنان به دست فراموشی سپرده شده که خفاش‌ها در بناهای شهر مشغول لانه‌سازی هستند.

معبد آناهیتا لانه خفاش شد

به گزارش مهر، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم دوران خود محسوب می‌شده و اهمیت ارتباطی داشته است. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته‌ای موجود است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می‌شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می‌رود.

طی سال‌های اخیر روند بی‌توجهی به این شهر تاریخی آنچنان زیاد شده که حتی خفاش‌ها نیز مبادرت به لانه‌سازی در آثار تاریخی این شهر کرده‌اند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: بزرگ‌ترین گنجینه ساسانی ایران آنچنان در محاق بی‌توجهی قرار گرفته که چندین خفاش در سقف دالان‌های یکی از برجسته‌ترین بناهای آن لانه کرده‌اند.

محسن عباسپور افزود: بدون شک این مسئله علاوه بر آن که مشکلاتی را برای گردشگران این مجموعه تاریخی به وجود می‌آورد حاکی از مشکلات عدیده‌ای است که ماه‌هاست گریبان‌گیر شهر تاریخی بیشاپور شده است.

مجموعه باستانی بیشاپور که به عنوان گنجینه پرارزش ساسانی، می‌تواند به عنوان بستری ارزشمند برای فعالیت‌های پژوهشی و باستان‌شناسی قلمداد شود متأسفانه تبدیل به شهری تقریبا متروک از فعالیت‌های باستان‌شناسی و بی‌طراوتی محض در شیوه مدیریت آن شده است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون بیان کرد: از آخرین فصل کاوش در این شهر حدود دو سال می‌گذرد و چند سالی هم هست که بناهای این شهر 200 هکتاری رنگ مرمت به خود ندیده‌اند.

مجموع این بی‌توجهی‌ها نیز تا آنجا پیش رفته که اکنون حتی خفاش‌ها هم مجال یافته‌اند تا از فرصت چندین ماهه کم‌توجهی به حل مصائب و مشکلات شهر تاریخی بیشاپور استفاده کنند و در سقف دالان غربی معبد آناهیتا لانه کنند.

خفاش‌ها در معبد آناهیتا

عباسپور افزود: تاریکی فضای دالان‌ها به همراه رطوبت موجود در محل باعث ایجاد شرایطی مناسب برای حضور خفاش‌ها در اصلی‌ترین و برجسته‌ترین بنای تاریخی شهر بیشاپور شده و مشاهده چنین صحنه‌ای در نگاه هر گردشگر داخلی و به ویژه خارجی، نگرش‌های منفی را متوجه شیوه مدیریت موجود در محوطه ی بیشاپور کرده و سئوال‌های متعددی را در ذهن آنها تداعی می‌کند.

این موارد در حالی شکل می‌گیرد که سال‌هاست بیشاپور دایعه ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد و بیش از یک دهه است که مسئولان مربوطه در پایگاه پژوهشی بیشاپور و همچنین مسئولین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر از آماده شدن این شهر برای ثبت در فهرست آثار جهانی می‌دهند پرونده‌ای که پس از این همه سال هنوز به درستی وضعیت آن مشخص نیست.

یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی که اکنون متوجه بیشاپور است، آنجا نمود می‌یابد که تاکنون کمتر مسئولی حاضر به پاسخگویی و طرح‌ریزی مجموعه اقدام‌های عملی برای برون‌رفت این نگین شهرهای ساسانی از وضعیت تأثر برانگیز فعلی شده است.

مسئولین ذی‌ربط در این خصوص یا سکوت کرده‌اند یا فرافکنی می‌کنند و یا در خوشبینانه‌ترین حالت شروع به بیان وعده‌هایی برای حل این مسائل می‌کنند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: یک زمان اعلام می‌شود قرار است باستان‌شناسان ایتالیایی به انجام مطالعاتی در این شهر بپردازند، زمان دیگر اعلام می‌شود مسیرهای مشخص برای تردد گردشگران ایجاد می‌شود یک روز دیگر گفته می‌شود جلوی دفن اموات در محوطه بیشاپور گرفته می‌شود و از این دست وعده‌های بی‌سرانجام.

واقعیت ماجرا این است که تمامی این وعده‌ها که هر یک می‌تواند باری از مشکلات فعلی بیشاپور را کاهش دهد، در حد شعار باقی مانده‌اند.

بیشاپور شهری است که 97 درصد آثار آن همچنان در زیر خاک مدفون‌اند و سه درصدی هم که طی چند دهه اخیر از زیر خاک بیرون کشیده شده، به شدت نیاز به مرمت و استحکام بخشی دارد اما با نگاهی به وضعیت فعلی این شهر به جرأت می‌توان گفت که 100 درصد شهر تاریخی بیشاپور به حال خود رها شده و تنها حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی است که حداقل توانسته تا حدود زیادی مشکلات حفاظتی و امنیتی شهر را تسکین دهد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان کازرون بیان کرد: وجود گنجینه‌های ارزشمند تاریخی همچون بیشاپور برای هر جامعه‌ای، سند افتخاری است و مطمنا اگر این شهر در مرزهای سایر کشورهایی که امروز ما به آنها خرده می‌گیریم که در حال ثبت آثار ملموس و غیرملموس ما در فهرست آثار جهانی هستند، قرار داشت چه بسا خیلی پیش‌تر از این‌ها در فهرست آثار جهانی‌شان به ثبت رسیده بود.

با این وجود همچنان بسیاری از فعالین میراث فرهنگی و به ویژه اهالی شهرستان کازرون در انتظار پایان دادن به وضعیت فعلی و دمیدن حیات در کالبد بی‌جان مدیریت این شهر و تبدیل شدن بیشاپور به سایتی پژوهشی با حضور برجسته‌ترین باستان‌شناسان هستند.

معبد

کد خبر 242836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز