همشهری آنلاین: داود زارعیان که از دیدگاه خود به طرح چهار دغدغه اولویت‌دار زنده‌یاد دکتر معتمدنژاد پرداخت، خاطرنشان کرد که همه دغدغه‌های پدر علم ارتباطات در ایران، دستور کار اول ارتباطاتی‌ها پس از دکتر معتمدنژاد هستند.

دکتر داود زارعیان در گفتگو با همشهری آنلاین درباره اولین دستور کار ارتباطی‌ها پس از فقدان دکتر کاظم معتمدنژاد، گفت: اولین دغدغه دکتر معتمدنژاد موضوع فعالیت انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی بود. دکتر معتمدنژاد انتظار داشت این انجمن فعال‌تر باشد و حوزه جامعه اطلاعاتی در ایران جدی‌تر گرفته شود لذا مهمترین کاری که باید انجام دهیم تغییر ساختار انجمن جامعه اطلاعاتی، برگزاری منظم جلسات، تولید ادبیات در حوزه جامعه اطلاعاتی و توسعه مطالعات تطبیقی در عرصه جامعه اطلاعاتی و مسائل مرتبط با آن است.

شاگرد دکتر کاظم معتمدنژاد، دغدغه دیگر وی را بر سر موضوع دانشگاه دانست و اظهار داشت: دکتر معتمدنژاد وقتی در سال 83 دانشگاه علوم ارتباطات را بعد از 25 سال تلاش مجدداً تاسیس کرد، انتظار این بود که این مجموعه خیلی سریعتر شکل بگیرد اما متاسفانه برخی عوامل مانع از این مهم شد. بنابراین باید کمک کنیم گروه علوم ارتباطات ارتقا پیدا کند و به عبارتی دانشکده مستقی با عنوان علوم ارتباطات بر طبق استانداردهای مورد نظر دکتر معتمدنژاد ایجاد شود و دانشجویانی پر توان و آگاه‌تر تربیت شوند.

وی دغدغه سوم دکتر معتمدنژاد را ناظر بر موضوع تولید ادبیات در عرصه ارتباطات، روابط عمومی و جامعه اطلاعاتی دانست و افزود: اولین کتاب‌های چاپ شده در حوزه روزنامه‌نگاری در ایران و اولین کتاب‌ها در حوزه جامعه اطلاعاتی نیز کتاب‌های دکتر معتمدنژاد هستند. اما باید تلاش کنیم که ادبیات بیشتری تولید و کتاب‌های بیشتری منتشر شود و کاری کنیم که مطالب مورد استفاده دانشجویان حداقل در دوره‌های تکمیلی، ایرانی و بومی شود.

شاگرد دکتر معتمدنژاد با بیان اینکه وضعیت بومی‌سازی علم ارتباطات در ایران راضی‌کننده نیست، تصریح کرد: دکتر معتمدنژاد همیشه شاگردان خود را توصیه می‌کرد که مطالعات تاریخی داشته باشند و با توجه به مطالعات تاریخی و مطالعات تطبیقی، عرصه بومی را فعال کنند.

زارعیان، دغدغه چهارم دکتر معتمدنژاد را نظام جامع مطبوعات دانست و گفت: دکتر معتمدنژاد خیلی دنبال این بودند که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شکل بگیرد، نظام حقوقی جامع مطبوعاتی ایران کامل و تصویب شود و متعاقب آن دو کتاب حقوق ارتباطات جمعی را منتشر کرد که باید تلاش کنیم این حوزه نیز به سرانجام برسد.

وی تلاش‌های جمعی شاگردان دکتر معتمدنژاد را شایسته ثبت و تکمیل میراث پدر علم ارتباطات ایران دانست و یادآور شد: با دوستان انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی تصمیم گرفتیم خیلی سریع انجمن را فعال کنیم و برنامه‌ای بلند مدت - حداقل پنج ساله - را تدوین کنیم.

کد خبر 242727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز