گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: بحران مالی و سقوط ۲۲درصدی ارزش سهام بزرگ‌ترین خودروساز فرانسوی در مدت ۴روز موجب شد تا شرکت‌های بزرگ خودروسازی اروپایی بازگشت به بازار ایران را جدی‌تر از گذشته در دستور کار خود قرار دهند.

تازه‌ترین خبرها از سقوط 12درصدی سهام شرکت پژو - سیتروئن و کاهش ارزش این سهام به 9یورو و 3سنت در پایان معاملات روز جمعه هفته گذشته بازار بورس حکایت دارد. سیر نزولی ارزش سهام بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی فرانسه پس از فروش همراه با زیان سهام 7درصدی این شرکت توسط جنرال موتورز آمریکا تشدید شد؛ جایی که این خودروساز آمریکایی، سهام پژو - سیتروئن را به قیمت هر سهم 10یورو و مجموع 24میلیون و 800هزار یورو و با زیان به فروش رساند تا موجب کاهش 22درصدی ارزش سهام پژو در مدت 4روز، از دست رفتن 940میلیون یورو از دارایی‌های این شرکت طی هفته گذشته و پایان مذاکرات دوطرف برای تولید خودروهای کوچک شود.

بحران مالی، شرکت‌های پژو- سیتروئن و رنوی فرانسه را وادار به توافق برای فروش سهام خود به شرکت دان فنگ چین و تأمین احتمالی سرمایه مورد نیاز توسط دولت فرانسه و همچنین بازگشت به بازارهایی کرد که قبلا به‌دلیل سیاسی کاری مقامات فرانسوی از دست رفته است. با این شرایط زمزمه‌های غیررسمی بازگشت زودهنگام خودروسازان فرانسوی به بازار ایران حتی پیش از پایان دسامبر و ابلاغ رسمی لغو تحریم‌های صنعت خودرو کشورمان بیش از پیش به گوش می‌رسد و با سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ایتالیا به ایران نیز امکان توسعه روابط برخی خودروسازان ایتالیایی مانند فیات با همتایان ایرانی بیشتر شده است.

مشارکت اجتناب‌ناپذیر با خودروسازان فرانسوی

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، توسعه همکاری‌های خودروسازان ایرانی با شرکای فرانسوی خود به‌دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری مشترک دوطرف طی سال‌های گذشته را امری اجتناب‌ناپذیر قلمداد می‌کند؛ گرچه به گفته احمد نعمت‌بخش مذاکرات اخیر تنها برای شناساندن توانمندی‌های صنعت خودرو کشورمان به شرکای خارجی بوده و هنوز هیچ توافقی برای تولید خودرو مشترک با سایر کشورها یا اجرای قراردادهای قبلی صورت نگرفته است.

همچنین با پایان همکاری پژو - سیتروئن و جنرال موتورز آمریکا اکنون برخی موانع سیاسی برای حضور خودروسازان فرانسوی در ایران از بین رفته؛ چراکه پیش از این سهام 7درصدی این شرکت در پژو- سیتروئن یکی از عوامل اعمال فشار برای خروج این خودروساز از بازار کشورمان بود.

کد خبر 242468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز