همشهری‌آنلاین: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: انتظار است دستاوردهای حاصل از مباحث مطرح در همایش جامعه و فضای مجازی برای جهت‌گیری فعالیت‌های نهادها و دستگاه‌های کشور، تبدیل به برنامه‌های سیاستی شود.

همایش جامعه و فضای مجازی

به گزارش روابط عمومی همایش ملی جامعه و فضای مجازی، در چهارمین نشست شورای سیاستگذاری این همایش که با حضور اعضای این شورا در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، دکتر علی ربیعی با پر اهمیت شمردن جایگاه فضای مجازی در برنامه‌ها و سیاست‌های ملی گفت:‌ محتوای همایش‌ها و نشست‌های علمی باید به گونه ای طراحی شود تا با ایجاد پنل‌ها و کارگروه‌های خاص بتوان از نتایج آن خروجی گرفت تا به اقدام عملی تبدیل شود و امید است این همایش تاثیر گذاری قابل توجهی بر نگاه دستگاه های سیاستگذار داشته باشد و فصل ممیزی باشد در میان همایش های مشابه و بتواند جهت دهنده دستگاه ها در انجام فعالیت هایشان باشد.

این عضو شورای سیاستگذاری همایش ملی جامعه و فضای مجازی تصریح کرد: در هیچ دوره ای مانند امروز این امکان برای اینکه انجمن‌ها و همایش‌ها بتوانند نتایج خودشان را در اختیار سیاستگذاران بگذارند، فراهم نمی شد. امروز انجمن ها و همایش‌های علمی شکل خوبی پیدا کردند و فرصت مغتنمی است تا از این فرصت بهره برد و دستگاه‌های سیاستگذار مایل هستند تا این بحث ها را بشنوند.

ربیعی خاطرنشان کرد: انتظار است دستاوردهای حاصل از مباحث مطرح در همایش جامعه و فضای مجازی برای جهت‌گیری فعالیت‌های‌ نهادها و دستگاه‌های کشور، تبدیل به برنامه‌های سیاستی شود و از دیگر سو لازم است دستگاه های اجرایی و سیاستگذار با این همایش ارتباط نزدیک داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاکید شخص رئیس جمهور در پرداخت به مباحث ارتباطی نوین گفت: چنانچه به وضعیت ایران در بهره برداری از فضای مجازی در خصوص مقولاتی چون اقتصاد، اشتغال و کسب و کار توجه شود، ظرفیت‌های قابل توجهی برای انجام فعالیت های مطالعاتی در این بخش ها فراهم است، نباید در بخش آسیب ها محدود ماند و باید به جنبه‌های کاربردی فضای مجازی توجه جدی کرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم همکاری نهادها و دستگاه های سیاستگذار در این همایش گفت: با توجه به سیاست های تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ساختار ایجاد شده در شورای عالی فضای مجازی، تلاش است برنامه های این همایش ابتدا نقد سیاست های موجود باشد و برای نوع سیاست ها ارائه راهکار کند. هنر یک روشنفکر این است که از موضع یک حاکم سیاست ارائه دهد و محدود در امر روشنگری نماند و بتواند اصلاح گر باشد.

در ادامه این نشست دکتر هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با ابراز امیدواری که نهادهای علمی، تخصصی، مدنی و دولت متقابلا بتوانند از این همایش استفاده کنند، گفت: باید تلاش کرد در فضای ایجاد شده همایش را به سمت کاربردی کردن سوق داد. همایش به دلیل حضور دانشگاه تهران از لحاظ علمی دارای کیفیت است و انتظار ما از دستگاه ها این است که به تعهدات خود پایبند باشند زیرا که حضور نهادها می تواند کمک کند دغدغه برگزاری همایش کمتر شود و قطعا باید بخش قابل توجهی از کار با همراهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

خانیکی افزود: در این همایش به فضای مجازی با فرانگری و معطوف به فضای ملی پرداخته شده تا دستگاه ها بتوانند از نتایج آن بهره مند شوند. این همایش ادعا ندارد که به دست اندرکاران اجرایی چیزهایی می گوید که آنها نمی دانند ولی این ادعا را دارد که فضایی را برای گفت و گو میان محیط های آکادمیک و تحقیقاتی و خصوصا دانشجویانی که در حال انجام کارهای قابلی هستند، فراهم می کند.

اندیشکده فضای مجازی ایجاد می شود

دکتر محمد مهدی فتوره‌چی، دبیر اجرایی همایش جامعه و فضای مجازی گفت: ما برگزاری همایش را با یک چشم انداز متعالی ترسیم کردیم و ادعایمان این است که یک ورود خوب و موثر داشته باشیم و به جای اقدام انتفاعی فعالیت‌هایمان بر مبنای اقدام علمی باشد و در این مسیر بینشمان بر اساس تولید محتوا است و سطح بالایی از صاحب نظران، سیاستگذاران و متخصصان برای این منظور این همایش را همراهی می کنند.

معاون موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام اینکه به زودی اندیشکده فضای مجازی تشکیل می شود، افزود: برنامه تاسیس اندیشکده فضای مجازی با پشتیبانی معاونت رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی کلید خورده، آیین نامه آن نهایی شده و به زودی شاهد فعالیت آن خواهیم بود.

دبیر علمی همایش جامعه و فضای مجازی نیز گفت: نباید فضای همایش ها به سمت تصنعی شدن پیش برود و نباید دستاویزی برای ارتقا و امتیاز باشد. این همایش با رویکرد حل مسئله می کوشد ایفای نقش داشته باشد. ما باید بشناسیم چه معضلاتی در مملکت وجود دارد و برای حل آن اقدام کنیم. واقعیت امر این است که ایران به لحاظ آماری و ظرفیت های کیفی که در فضای مجازی دارد سیزدهمین کشور دنیا از لحاظ ضریب نفوذ اینترنت است و این با وجود محدودیت پهنای باند و دیگر معضلاتی است که بنابر حساسیت ها و نگرانی ها ایجاد شده است. از سوی دیگر بر همین معیار نخستین کشور در میان کشورهای خاورمیانه است و 54 درصد کاربران خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. نمی شود که کشور به جهت آمار و کیفیت موقعیت استراتژیک داشته باشد ولی از لحاظ علمی، دانشگاهی و سیاستگذاری نتواند کوچک ترین برنامه ریزی ها را انجام دهد. امکان این امر از این همایش ها آغاز می شود، جایگاهی که مقالات برجسته آن می تواند حاوی پیشنهادهای خوب اجرایی برای کشور باشد.

دکتر حمید عبدالهیان همچنین با اشاره به مقالات دریافت شده در این همایش گفت: از میان 230 چکیده مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش بیش از 100 چکیده مقاله پذیرفته شده است. در پالایش مقدماتی تعدادی مقاله پذیرش نهایی شده و مابقی مشروط به ارسال اصل مقاله است تا وارد مراحل دیگر داوری شود. مقالات چنانچه پذیرفته شوند ضرورتا در همایش ارائه نمی شوند و بسیاری از آنها برای مجلات در نظر گرفته خواهند شد و تمامی مقالات پذیرفته شده در مجموعه چکیده های مقالات منتشر می شوند.

همایش ملی جامعه و فضای مجازی با هدف ارائه دانش نوین تولید شده با رویکرد مسئله محور در حوزه فضای مجازی و ارتباط آن با جامعه، 27 بهمن ماه از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار خواهد شد و نهادها و مراکز مختلف علمی و اجتماعی کشور از حامیان آن به شمار می آیند.

علاقه‌مندان برای آشنایی با این همایش می‌توانند به نشانی http://www.society-virtualspace.com مراجعه کنند.

کد خبر 241732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز