دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیوگرافی طراح انگلیسی آی‌فون و آی‌مک زوایایی جدید را از یکی از مشهورترین تیم‌های طراحی تکنولوژی در جهان آشکار کرده‌است.

جاناتان آیو

براساس گزارش تلگراف،‌ کارخانه ایده‌سازی که در قلب ساختمان بزرگ شرکت اپل در کالیفرنیا قرار دارد، شاید مملو از دوچرخه و تخته اسکیت و مدل‌های طراحی و کاغذ‌های نامرتب باشد،‌اما در عین حال محل کار موفق‌ترین طراح صنعتی و تکنولوژی جهان نیز هست.

در این دفتر آشفته و شلوغ است که جاناتان آیو یا همان "جانی" محبوب بنیانگذار شرکت اپل، تیم منتخب خود را برای جلسات هفتگی به دور میز چوبی بزرگی گرد‌هم می‌آورد. این جلسات سه ساعته هستند که زمینه‌ساز تبدیل شدن شرکت اپل به یکی از ارزشمند‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان شده‌اند،‌ ارزشی که درحال حاضر فراتر از 300 میلیارد پوند است.

جاناتان آیو

از آنجایی که آیو دوست دارد در حین کار کردن موسیقی بلند و تندی پخش شود، در این مرکز سیستم صوتی ویژه‌ای نصب شده‌است اما دفتر خصوصی وی تنها از یک میز ساده، چراغ مطالعه و یک صندلی چرخدار تولید سال 1976 برخوردار است.

این جزئیات از محل کار و اخلاقیات آیو از جدید‌ترین بیوگرافی غیررسمی که هفته گذشته از جاناتان آیو منتشر شد به دست آمده‌است. اما حتی در این کتاب نیز عبور از سد فولادین پنهان‌کاری که استیو‌جابز آن را برای محافظت از ایده‌های شرکت اپل به وجود آورده‌بود، مرزی که از نظر اقتصادی کاملا برای اپل ارزشمند بوده‌است، کار غیرممکنی بوده است زیرا آیو در واکنش به درخواست نویسنده درباره اسرار این شرکت مودبانه از پاسخ دادن طفره رفته‌است. اما لندر کانی،‌نویسنده این کتاب با کمک گرفتن از یکی از همکاران سابق آیو، توانسته اطلاعات جزئی‌تری را از اسرار این شرکت به دست آورد.

براساس اظهارات این فرد، کمال‌طلبی و جزئی‌نگری شرکت اپل بیشتر مدیون آیو است تا استیو جابز فقید، با این‌وجود این‌دو نفر رابطه کاری شدید و بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند. آیو در مراسم خاکسپاری جابز در سال 2011 از وی به عنوان بهترین و وفادارترین دوست خود نام برد،‌فردی که به ایده‌های احمقانه‌ای که در ذهن آیو بود اعتماد می‌کرد، ایده‌هایی که به گفته خود آیو گاه بسیار ترسناک بودند.

آیو از سرزنش کردن جابز به خاطر بهره‌بردن از اعتبار ایده‌های وی ترسی نداشت و یکبار به او اخطار داده بود که شناخته شدن جابز به عنوان تنها موتور خلاقیت در اپل،‌این شرکت را آسیب‌پذیر ساخته‌است.

جاناتان آیو

باوجود اینکه درباره بی‌رحمی‌های جابز داستان‌های زیادی گفته می شود، کانی، آیو را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مهره‌های شرکت اپل، به گونه‌ای متفاوت ارزیابی کرده‌است. به گفته وی آیو فردی بسیار مودب،‌مهربان، فعال و خون‌گرم است که به راحتی می‌توان با او کنار آمد و هرگز کسی از او صدای داد و فریاد نشنیده‌است. وی همیشه مسئولیت تیم خود را به عهده گرفته و اگر مشکلی پیش بیاید، مسئولیت مشکل را به گردن می‌گیرد.

آیو با اتکا به استعداد بالایش در طراحی اکنون دارایی به ارزش 130 میلیون دلار و مجموعه‌ای از خودروهای تندرو در کنار خانه‌ای 17 میلیون دلاری در منطقه ثروتمندنشین سن‌فرانسیسکو دارد.

به گفته کانی، جابز درست مانند پدر آیو که علاقه شدیدی به طراحی صنعتی داشت و همین علاقه‌اش منجر به شکوفایی استعداد پسرش نیز شد،‌وسواس عجیبی نسبت به طراحی داشت و ترکیب این دو با هم، این وسواس جنون‌آمیز را شدت بخشید. این دو برای دستیابی به برترین طراحی زمین و زمان را به هم می‌دوختند.

جاناتان آیو

کانی می‌گوید تیم طراحان اپل از 16 نفر تشکیل شده‌اند، رقمی که در برابر تیم هزار نفره طراحان شرکت سامسونگ خنده‌دار به نظر می‌آید. آیو توسط رابرت برانر، بنیانگذار گروه طراحی صنعتی شرکت اپل استخدام شد. وی در آن زمان دانشجویی بود که طرحی برای یک گوشی موبایل داشت و علاوه بر آن برای چگونگی تولید آن نیز برنامه‌ریزی کرده بود و همین نکته باعث شد برانر جذب وی شده و او را استخدام کند.

اولین پروژه آیو نسل دوم تبلت‌های نیوتن بود که به تولید نرسید زیرا در آن زمان فضای اپل کاملا تحت تسلط مهندسان قرار داشته و آیو نیز که توانش را برای مقابله با جو مهندس‌سالار شرکت از دست داده‌بود، پس از پنج سال تصمیم به استعفا گرفت،‌اما در آن زمان جابز به اپل بازگشت و به پشتیبان همیشگی آیو تبدیل شد و در نهایت این دو توانستند آی‌مک را که جو مهندسی محور شرکت اپل را به کلی زیررو ساخت،‌ روانه بازار سازند.

کد خبر 241685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز