یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در ایران سالی ۱۶ میلیون تن و در تهران روزی ۵۰ هزار تن زباله تولید می‌شود که تنها ۸ درصد آن بازیافت می‌شود ضمن آنکه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای حائز رتبه ۸ جهانی شده است و به باور فعالان زیست محیطی افزایش گازهای گلخانه‌ای موجب بارش باران‌های اسیدی خواهد شد.

بازیافت تنها ۸ درصد پسماندها در ایران

به گزارش مهر، هایده شیرزادی گیلانی - فعال محیط زیست در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مرکز بین‌المللی طراحی، توسعه و آزمون قوای محرکه، سوخت، خودرو و آلاینده‌ها در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت دفع پسماندها، گفت: در ایران سالی 16 میلیون تن و در تهران روزی 50 هزار تن زباله تولید که تنها 8 درصد آن بازیافت می‌شود و مابقی آن آلودگی‌های زیست محیطی زیادی ایجاد می‌کند.

این فعال زیست محیطی فعالیت‌های عمرانی را از دیگر عوامل آلودگی محیط زیست دانست و اظهار داشت: سالی 60 میلیون تن نخاله ساختمانی ناشی از فعالیت‌های عمرانی در کشور تولید می‌شود و اگر این مواد را بازیافت کنیم، کوه‌ها و معادن را حفظ کرده‌ایم؛ چراکه با بازیافت نخاله‌ها مواد دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردند.

شیرزادی، تولید 50 هزار تن گاز گلخانه‌ای، 10 میلیون متر مربع شیرابه و نابودی سالیانه هزار هکتار از زمین‌ها ناشی از دفع زباله را از فجایع زیست محیطی ناشی از تولید 16 میلیون تن زباله ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه گازهای گلخانه‌ای تبدیل به باران‌های اسیدی می‌شود، اضافه کرد: زمانی که از محل دفن زباله گازهایی ساطع می‌شود تبدیل به باران اسیدی خواهد شد. اخیرا مشاهده شد این باران در اهواز بارید که نشان می‌دهد تجمع این گازها در این شهر بیش‌تر بوده است.

شیرزادی مشعل‌های گازی در این شهر را عامل موثر در باران‌های اسیدی عنوان کرد و در عین حال اظهار داشت: در تهران نیز بارش باران‌های اسیدی مدام در حال رخ دادن است.

این فعال زیست محیطی با تاکید بر لزوم بازیافت پسماندها خاطر نشان کرد: در صورت بازیافت زباله‌ها و پسماندها 3 تا 4 میلیون تن کود تولید می‌شود ضمن آنکه 6 میلیون تن مواد ارزشی به مواد اولیه تبدیل خواهد شد.

کد خبر 241669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز