همشهری آنلاین: گود مقدس، زورخانه‌های شهر تهران به تصاویر ثبت شده از قاب دوربین اختصاص دارد که از ۴۵ زورخانه سطح تهران عکاسی شده است.

گود مقدس

به گزارش وب سایت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ آیین پهلوانی و جوانمردی دارای پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، ریشه‌های این آیین را می‌توان در میان ادیان کهن آسیایی دنبال نمود؛ اما تجلی ملموس آن را در ادوار اولیه‌ی ظهور اسلام و در میان کتاب و اشعار به جای مانده از آن ایام می‌بایست جست‌وجو نمود. سرایش شاهنماه اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی را نیز از یک منظر، شرح و بسط و چه بسا دستورالعملی در آداب پهلوانی ایران زمین دانست.

ذکر پی در پی مولای متقیان، اشعار حماسی و غزل‌های دل‌انگیز، ضرب پر هیبت و صدای دلنشین مرشد،‌ معماری خاص و تاثیرگذار،‌کبّاده،‌ سنگ، سجده و بوسه بر خاک،‌ چرخش پهلوانان و پرتاب میل. و شهدای جنگ، تصویری از مرحوم تختی و شمارش شعرگون اعداد، که توان پهلوانان را رج می‌زنند: یکی و دو تا سه تا و چهارتا...

زورخانه به مثابه مکانی مقدس و تکیه گاهی معنوی در شهر و محله به شمار می رود، به همین دلیل سازمان زیباسازی شهر تهران تا کنون بیش از 32 زورخانه را احیا کرده است.
حفظ اصالت تاریخی و بافت سنتی و تجهیز زورخانه های معرفی شده به وسایل مدرن روز، موضوعی بوده که در مرمت این مکانها در نظر گرفته شده است.

در احیا، مرمت و بهسازی زورخانه های سطح شهر تلاش شده تا علاوه بر ترمیم کف و گود زورخانه با حفظ بافت سنتی آن، وسایل سرمایشی، گرمایشی، اتاق رخت کن، سرویس بهداشتی و وسایل ورزش زورخانه ای تامین شود.

زورخانه‌های شهر تهران،از جلال و جبروت ویژه‌ای برخوردارند؛ چرا که در حافظه‌ی تاریخی مردمان این دیار، انباشتی از خاطرات جوانمردان، به ثبت رسیده است. خاطرات پهلوانانی که آوازه‌ی قدرت و مردمداری‌شان در تمام کشور طنین دل‌انگیز نیک خود را حفظ کرده و در گذر ایام از حرمت و بزرگ منشی‌شان هیچ کم نشده است.

کتاب «گود مقدس، زورخانه‌های شهر تهران» از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران و به کوشش بابک بیاتی و زیرنظر سید محمدجواد شوشتری گرد آوری شده است.

این کتاب را انتشارات هنر معماری قرن در سال 92 منتشر کرده است که با شماره ثبت499363 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

کد خبر 241393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز