چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که دریاچه بختگان کاملا خشک است، هیچ گونه پرنده مهاجری نیز امسال به این تالاب سفر نکرد و در لابلای طرح‌ها و پروژه‌های مسئولان کشور نیز طرحی امیدوارکننده برای احیاء تالاب به چشم نمی‌خورد.

پرندگان مهاجر دیگر به بختگان نمی‌آ‌یند

به گزارش مهر، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعت هر یک به ترتیب 117 هزار و 47 هکتار و 242 هزار و 223 هکتار در 70 کیلومتری غرب نی‌ریز فارس قرار گرفته است.

دریاچه‌های طشک و بختگان از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین دریاچه‌های کشور محسوب می‌شوند که در سال‌های پرباران گسترش یافته و به هم می‌پیوندند.

بختگان اولین بار در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد سپس در سال 54 به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال 1374 بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه‌های بختگان، طشک و تالاب‌های موجود در ورودی زهکش‌ها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد.

طی سال‌های اخیر این دریاچه کاملا خشک شده و از دومین دریاچه بزرگ ایران فقط اسمی باقی مانده که آن هم کم کم در حال فراموش شدن است.

روزگاری پرندگان مهاجر در این تالاب میهمان می‌شدند و مناظر زیبایی از مهاجرت پرندگان ایجاد می‌کردند اما اکنون هیچ پرنده آبزی در این تالاب خشکیده پیدا نمی‌شود.

این در حالیست که رفع مشکل خشکیدگی تالاب باید به صورت ملی طرح و بررسی شود اما در لابلای طرح‌ها و پروژه‌های متولیان امر در کشور نمی‌توان طرح امیدوارکننده‌ای برای احیاء تالاب پیدا کرد.

اگرچه مسئولان محیط زیست در استان فارس تمام تلاش خود را برای گرفتن حقابه تالاب و احیا بخشی از دریاچه انجام داده‌اند و در این کار به موفقیت‌هایی نیز رسیده‌اند به گونه‌ای که چندی پیش بخشی از حقابه تالاب نیز به بختگان سرازیر شد اما گویا مسئولان محیط زیست کشور و در سطوح ملی در حال فراموشی تالاب بزرگی به نام بختگان هستند و طرح اختصاصی برای رفع بحران از این تالاب اجرا نمی‌کنند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس در خصوص مهاجرت پرندگان به استان گفت: متاسفانه در حالی که دریاچه بختگان در گذشته پذیرای تعداد زیادی پرنده بوده اما هم اکنون دیگر خبری از این پرندگان نیست.

محسن جعفری نژاد ادامه داد: در حال حاضر فقط درنا که پرنده‌ای کنار آبزی و وابسته به اراضی حاشیه‌ای دریاچه است در اطراف بختگان دیده می‌شود.

در زمان پرآبی دو تا سه هزار پرنده برای زمستان گذرانی به این دریاچه آمده اما به دلیل خشک شدن 100 درصدی آن مشکلاتی برای اسکان پرنده‌های مهاجر وجود دارد.

این پرندگان از سیبری به بختگان آمده و شامل درنا و فلامینگو هستند در حالی که در سال‌های پرآبی حدود 220 گونه و یا 130 پرنده به این منطقه می‌آمده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل خشک شدن دریاچه شاهد هستیم که هیچ‌گونه پرنده‌ای به این دریاچه مهاجرت نمی‌کند و فقط در حد محدودی درنا در حاشیه اراضی وجود دارد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس نیز در این رابطه گفت: هم اکنون تعدادی درنا در حاشیه مزارع و اطراف تالاب بختگان وجود دارند و این هم به دلیل این است که درنا پرنده کنارآبزی است.

علمدار علمداری ادامه داد: در گذشته که دریاچه بختگان پر آب بود شاهد مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان به این دریاچه بودیم.
وی افزود: اما متاسفانه امسال پنجمین سال است که پرنده ای به این دریاچه مهاجرت نکرده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست تاکید کرد: هم اکنون دریاچه بختگان در بحران به سر می‌برد و ضروری است که هرچه سریع‌تر برای احیای آن اقدام شود.

علمداری به گوشه‌ای از مشکلات دریاچه بختگان اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل خشک شدن دریاچه انجیرستان‌های اطراف تحت تاثیر قرار گرفته و تا حدودی از بین رفته‌اند.

وی گفت: علاوه بر این وجود گنبدهای نمکی نیز این دریاچه را تهدید می‌کند.

کد خبر 241243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز