همشهری آنلاین: معتبرترین جایزه هنری انگلیس در سال ۲۰۱۳ به «لائور پروست» هنرمند فرانسوی‌ الاصل رسید.

پوستر تجسمی

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، جایزه‌ 25 هزار پوندی «ترنر» که از مهم‌ترین جوایز هنری اروپا محسوب می‌شود، به «لائور پروست» تعلق گرفت.

این هنرمند انگلیسی که متولد فرانسه است‌، کلیپ ویدیویی 15 دقیقه‌اش را درباره‌ پدربزرگی ساخته که حفره‌ای را به سمت آفریقا می‌کند، اما درون آن ناپدید می‌شود.

«پروست» هنگام دریافت جایزه با شگفتی تمام گفت: اصلا انتظارش را نداشتم مطمئن بودم که من برنده نمی‌شوم.

وی بیشتر برای داستان‌های عجیب و گهگاه سورئال کلیپ‌هایش شهرت دارد.

او در سخنرانی دریافت جایزه‌اش گفت: وقتی خیلی بچه بودم اجازه نداشتم تلویزیون تماشا کنم، بنابراین همین تبدیل به دغدغه‌ای برایم شد.

مراسم اعطای جایزه‌ «ترنر» این‌بار در شهر "لاندن‌دری" در ایرلند شمالی برگزار شد. این اولین‌بار بود که این مراسم خارج از انگلیس برپا می‌شد.

به هر یک از سه نامزد نهایی این جایزه مبلغی 5000 پوند اعطا شد.

«دیو شریلگی» هنرمند هنر مفهومی از اسکاتلند‌، «لانیت یادوم بوکی»، نقاش اهل لندن و «تینو سگال»، هنرمند انگلیسی - آلمانی رقبای «پروست» برای کسب این افتخار بودند.

جایزه‌ «ترنر» از سال 1984 برای بزرگداشت نام «جی.ام. دبلیو ترنر»، نقاش معروف قرن نوزدهم انگلیس راه‌اندازی شد و اکنون برای نقدیر از فعالیت‌های نو در عرصه‌ هنر انگلیس از سوی گروهی از موزه‌های «تیت» به هنرمندی برجسته اعطا می‌شود.

کارهای سه نامزد نهایی و برنده‌ «ترنر» 2013 در گالری در شهر لاندن‌دری که لقب «شهر فرهنگ» سال جاری میلادی را یدک می‌کشد،‌ به نمایش درآمدند.

کد خبر 241077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز